dinsdag 26 december 2006

Over kerken

Als rechtgeaard atheïst kom ik maar één keer per jaar in de kerk. En dat is dan natuurlijk rond Kerst. Ben ik dan tegen kerken? Nee hoor, een modelspoorbaan zonder kerkje is als een auto zonder stuur, dat is dus niks. (@GastheerG: dit is een tip! Op de DARC past ook een kerkje! Zeer decoratief). En ook in het stadsbeeld is een kerkje natuurlijk altijd een blikvanger. In het zuiden van het land is een kerk altijd een baken: hier zijn de café's! Het bekende rondje om de kerk.
Tja, en nu vind ik dat ik vanuit opvoedkundige overwegingen de kindertjes moet laten zien dat er ook iets als geloof is. En dat daarvoor hele bevolkingsgroepen anderen de hersens inslaan (of daar hulpmiddelen bij gebruiken). Ach, en aangezien ik vrij neutraal sta tegenover het ene danwel het andere geloof zijn we naar de RK-kerk geweest en naar de Doopsgezinde Vermaning (zelfde liedjes en zelfde hoofdpersonen). In de RK-kerk deed Lisanne mee aan het kerstspel van school en in de Doopsgezinde kerk deden Lisanne en Wesley mee aan het kerstspel. Het is dat de plaatselijke moskee niets aan kerst doet (staat in ieder geval niets over in de krant), anders had ik daar ook wel een blik willen werpen. En dan, op eerste kerstdag, na het ontbijt en de kadootjes, zijn we nog naar de levende kerststal geweest in kerk nummer 3, de Odolphus.De Herdertjesmis (eerste kerstdag om 08.30) heb ik dit jaar overgeslagen, het zit me altijd dwars dat een deel van de aanwezigen wel iets te eten krijgt (tosti's??) en een deel niet. Zelf maar wat te eten meenemen dus. Koekjes, boterhammetje. Dit jaar ben ik dus niet gegaan. Je kunt de kerstgedachte overdrijven!
NB serieuze religieuze reacties verwijder ik voordat er een nieuwe godsdienstoorlog door dit weblog wordt veroorzaakt. Het is hachelijk!
(Foto's: 1, 3 en 4 de Odolphus, 2 Doopsgezinde Vermaning)

1 opmerking:

FRANK103 zei

Er was kerstbrood en tulband (met koffie of limonade). Ik heb geen foto gemaakt.