zondag 27 januari 2008

Over de 2433

Roco heeft eind vorig jaar de 2433 uitgebracht. In Ho zowel in gelijkstroom als in wisselstroom. Laatste tien jaar ben ik redelijk fanatiek bezig geweest de belangrijkste series NS-loks te kopen. Bij voorkeur natuurlijk van Marklin, maar Marklin leverde nooit zoveel NS loks. Met de Roco 2433 is de verzameling loks nu grotendeels compleet.
Een 1000 van Roco heb ik wel gehad, maar het was een groen exemplaar (ipv blauw) en de ombouw naar Marklin 3-rail was nogal kostbaar. Van de eloks heb ik inmiddels de Marklin 1100 met botsneus, de 1200, 1300 (electrotren) en 1600 in de kast staan.
Diesels waren er alleen van Roco, en van Roco had ik niet zo'n hoge pet op. Maar voor rangeerwerk heb je een diesel nodig en dus werd een 6400 gekocht zodra Marklin deze aanbood. In de Kruidvatset zat een 'nep' rangeerdiesel met zwaailicht, maar gezien de prijs kon deze ook niet ontbreken.

Maar voor de andere dieselloks, de 2200 en de 2400?

Dan toch maar een Roco diesel kopen, de 2225, en die deed het eigenlijk heel goed. De bruine uitvoering van de 2200 volgde snel en zelfs een 600 bakkie is opgenomen in de collectie. Die is dan wel weer defect, je kan niet alles hebben. Als laatste belangrijke lokserie ontbrak dus tot vandaag de 2400. Die lancune is vanmiddag opgelost.
De kenner roept direct: hee, die 1000 in blauw en de 1500 dan? Ja, die blijven ontbreken. De blik is nu gericht op de treinstellen. De sprinter, plan V (beiden Fleischmann) liggen al tientallen jaren in de kast, de groene Piko hondekop is vorig jaar gekocht. De ruim 20 jaar oude Lima Koploper en de Marklin motorpost zijn nog erg analoog. Maar er is nog veel moois in de handel. Natuurlijk het TEE Ram dieseltreinstel, een (Mehano) Lint, een Thalys en Marklin heeft voor 2008 een 4-delige koploper aangekondigd.
Stoom? De echte NS stoomloks zijn alleen te koop als bouwdoos of als zeer kostbare Philotrain lok. Buiten budget! Na 1945 deden echter een aantal Duitse loks dienst in Nederland waarvan Marklin een lok heeft uitgebracht, de 4900. Uiteraard staat ook die in de kast.
Misschien is er nog iemand met verstand van zaken die het volgende materiaal nog mist:
de class66 (Mehano), G2000, 200/300 sik, 232 (Ludmilla) of 189 (wordt nu gebruikt door Railion). Niet?

Plan 46 (Lima) of Roco blokkendoos? 1700, 1800?

Nee, ik dacht al niet dat iemand tot hier zou lezen. Hachelijk!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit heb ik nu met Nokia. Steeds als ze een nieuwe uitbrengen moet ik die kopen.

Firefighter zei

Moie lok frank. Gebruik je die Marklin rails met bedding? Klinkt als een mooie nederlandse verzameling. Het nieuwe adres van brainthetrain trainthebrain... nojah je snapt het wel. Dat is dus http://boemellokaalspoor.blogspot.com/ geworden.

Firefighter zei

Ooh sorry voor mn dislectsjiese reactie. Ik zie dat er het een en ander niet is doorgekomen.

FRANK103 zei

@Brillie: hoeveel nieuwe exemplaren zijn dat per jaar?

@firefighter: ja, het is de zogenaamde M-rails, de metalen dijkjes. Het moet me niet te echt worden, ik ben ook niet van plan bovenleiding te plaatsen maar ik rijd natuurlijk wel met eloks! De link staat er weer bij!

Anoniem zei

Ik tel ze niet meer. Maar ongeveer 50 zullen het er wel zijn...

FRANK103 zei

Zal je vrouw blij zijn dat je nokia's spaart! Nou ja, beter nokia's dan Porsche's zal ze waarschijnlijk denken!