woensdag 20 februari 2008

Over vroeger

Mijn opa aan moederkant had een slagerij in het dorpje O. Deze slagerij was op ongeveer 1 kilometer van de fietsenwinkel waar ik vanmorgen ben wezen kijken naar een Bulls racefiets. (foto hieronder uit 1960)Dus ben ik vanmorgen langs de slagerij gereden. Een beetje iets van nostalgie, weet je nog, de keuken en de bijkeuken. De trap naar boven met een luik om de warmte beneden te houden. Met mijn broer Rob, zus Monique en met de neven Erik en Richard, die hier naar hun smaak veel te vaak niet genoemd worden, spelen met de autootjes (nu kostbare Dinky toys??). (Hieronder natuurlijk "Het dorp" door Wim Sonneveld)


De houten schuren achter het huis, de garage voor de auto, de naaimachine met trapmechanisme, de rokerij (voor de vleeswaren). Het smalle donkere gangetje van de winkel naar de linker schuur. De weilanden achter het huis waar het poephuis nog boven de sloot hing. Aan de voorkant ruimte voor fietsen, de weilanden van de bollenboer (Cor?) en rechts verderop de voetbalvelden van O (zeg maar de plaatselijke FC, OFC?!). De kinderen en aanhang werden opgetrommeld om het huis weer wit te schilderen, logeren in de soort overloop op de 1e verdieping en de koekjes gevuld met room. Nu zijn de weilanden van Cor vervangen door een filiaal van de Lidl, de weilanden achter het huis staan vol met een nieuwbouwwijk, links is het dorp doorsneden door een (inmiddels niet meer zo nieuwe) snelweg en de voetbalvelden van OFC zijn ook al jaren geleden verplaatst. Natuurlijk eindig ik dit, zoals gebruikelijk slaapverwekkend, epistel met de mededeling dat vandaag mijn broer Rob, die hier natuurlijk niet genoemd wil worden, jarig is! Rob, tot straks, en ja, ik lust best een stukje appeltaart! Ja, zelfs na het naar binnen werken van het cakeje van vanmorgen past een stukje appeltaart best binnen het Sonja B gebeuren?! Hachelijk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Anonieme peter zegt:
Een kapper in een slagerszaak dat verklaart veel.....
Nu weet ik waarom mijn dochter daar niet meer naar toe wil....
OFC? het was toch OSV (O.. Schillenboeren Vereniging)....
Trouwens wat is er mis met mijn nieuwbouwwijk???
Dat Phuis komt op mijn sloot uit, had ik al gezegd dat het een hachelijke woonomgeving is..

Anoniem zei

Slagerij, dat is toch een paardenelaandertje? Later werd dat over genomen door smit...

Mijn schoonzus en der man (toevallig mijn zwager) die waren warme bakkers in Hasselt. De ovens staan er nog steeds.

Net of ze zo weer zouden gaan beginnen... (75 en 75 jaar oud)

Anoniem zei

Het verleden raakt steeds verder achter ons, en alles moet maar doorveranderen.

Het is vaak helaas niet anders.

Het lied is zo netjes.

Anoniem zei

die goeie ouwe tijd, toen had men nog de mattenklopper in gebruik, en niet om de matten te kloppen. Volledig terecht overigens...
het was verder geen slagerij maar een VLEESCHHOUWERIJ. Deze tekst wordt helaas op de foto net aan het zicht onttrokken door het neergelaten zonnescherm. De dinkytoys waren zeldzaam fraai, had je daar nu maar een fotootje van hè frank.

de groetjes
rob( anoniem)

FRANK103 zei

@Peter: als het daar (sloot) nog een beetje riekt, dan ontken ik alles!

@Brillie: opa was slager en slachtte zelf, maar details weet ik niet, daar was ik toen te klein voor.

@René: stilstand is achteruitgang. Niets blijft hetzelfde. Uiteindelijk wordt het beter!

@Rob: de oude foto is een foto van een foto, ik heb meer oude foto's gescand dus ik kan nog eens kijken wat op de gevel stond. Overigens heb ik een deel van de tekst weggepoetst uit privacy overwegingen. De mattenklopper weet ik niet meer, de Dinky toys wel, die liggen ook regelmatig op treintjesbeurzen, helaas voor (te) veel geld.