donderdag 26 juni 2008

Over woon-werk

Probleemloos noem ik ladingen excuses waarom ik niet van huis naar mijn werk op de fiets ga. Absolute topper daarbij is 'de pont'.
Maar dan, op een duistere dag, afgelopen maandag dus, vertelt een collega die op kantoor iets verderop in de gang zijn buro heeft staan en thuis iets verderop in de Vinex wijk woont dat hij zeer regelmatig op de fiets naar het werk gaat. In één uur en tien minuten op de gewone stadsfiets. "Pont???" roep ik als laatste redmiddel. Hij blijkt de vertrektijden van de pont bestudeerd te hebben en uit zijn hoofd te kennen. Geen excuus redt me nog, hoewel ik wel even overweeg de banden van zijn fiets lek te prikken. Maar omdat ons kantoor enigszins behoorlijk beveiligd is en onze fietsenstalling voorzien is van ernstige sloten en camera's verwerp ik dat idee. Vandaag ben ik dus ook met de fiets naar kantoor gegaan! Ik kan natuurlijk vertellen dat het om een heerlijk tochtje ging, maar de eerste kilometers om 07.30 had ik het gewoon koud. Dan draai ik om 07.45 de Provinciale weg op richting pont en kan ik de snelheid iets opschroeven tot een zweetvrije 26 km/u. Natuurlijk heb ik ook bestudeerd hoe laat de pont gaat, maar of het naar de pont 12 of 15 kilometer is en hoe hoog mijn snelheid zou zijn was me vooraf niet duidelijk genoeg, een veiligheidsmarge van 5 minuten werden uiteindelijk ruim 10 minuten (het was maar 12 kilometer), dus om 08.00 sta ik bij de pont te wachten. De 2 minuten voor de pont vertrekt komen ineens een lading fanatieke fietsers aanzetten (die wisten wel precies hoe laat de pont gaat) en stroomt de pont vol. Eenmaal aan de overkant lijkt het open gaan van de slagboom wel een groen licht op een circuit. Alle bromfietsen, snorfietsen en gewone fietsen gaan op volle snelheid op weg, 2 richtingen op. Ik houd samen met ongeveer 50% van de pontreizigers links aan, en ik heb een fanatieke jonge vent op een indrukwekkende mountainbike als 'doel'. Met de wind in de rug loopt hij eerst uit, maar ik heb een lading versnellingen tot mijn beschikking staan en ben heerlijk uitgerust (10 minuten wachten op de pont en 5 minuten overvaren), snel wat schakelen en mijn snelheid loopt op tot 35 km/u. Dat is teveel voor de mountainbiker en voor de meeste snorfietsers en ik kom als eerste zwaar bezweet en happend naar zuurstof bij de eerste afslag naar rechts (ongeveer 4 kilometer verder, de kabelweg, voor de kenners). De laatste 500 meter doe ik weer rustig aan, ik heb namelijk wel schone kleren in de rugzak maar geen handdoek. Het lijkt misschien een topprestatie, maar van de pont tot kantoor is het een schamele 4,5 kilometer, en hoewel het met een racefiets zeker sneller gaat dan met een stadsfiets ben ik de tijdwinst volledig kwijt door omkleden, alle collega's die niet aan mij kunnen ontsnappen uitgebreid en luidruchtig vertellen over mijn sportieve prestaties (16,5 km in 42 minuten + 15 minuten voor de pont). Kamergenoot Peter heeft de hele dag ademhalingsproblemen, hij beweert door de brand in Amsterdam-Noord van vanmiddag (leenbakker, halfords en Jysk waar ze van die leuke jardin ligbanken in de aanbieding hebben, nu verder afgeprijsd met een pietsie rookschade) en niet door mijn fietskleding. Wel vraagt hij regelmatig of ik zijn deodorant wil gebruiken, en ik hoef niet zuinig te doen.....
Over de terugreis wil ik kort zijn: via mijn schoonmoeder (was jarig), eten, en dan weer op de fiets om via een andere pont te rijden. Daar ben ik verdwaald in een recreatiegebied (Spaarnwoude) zodat mijn fietstochtje weinig recreatiefs meer had, mis ik op 2 minuten de pont (waarom wordt er geen brug / tunnel gemaakt??) en denken 2 oelewappers (excuses voor de woordkeuze, en is het oelewappers of oelenwappers?) dat ze me de laatste 10 kilometer voor kunnen blijven met 35 km/u voor de wind. Hallo, dat laat mijn ego niet toe hoor! Erachteraan met 40 km/u! Zo ben ik toch nog vlot thuis, om 21.00, en heb ik weer 40 km bijgeschreven! En meerdere fietsers uit het achterwiel gereden. Ha! (foto hieronder: het achterwiel!)
Morgen weer met de trein, want teveel sporten kan natuurlijk niet gezond zijn! (foto's uit de oude doos)

6 opmerkingen:

HenkG zei

Theo Koomen was er niets bij. Wat een detailrijk verslag. Bij het lezen brak mij het zweet uit - en "dat kan niet gezond zijn".

Wil je dat dus niet meer doen!
Ga toch slotracen.

FRANK103 zei

@Henk: ik ben geïnspireerd door de vertelwijze van het meisje met de rode nagels, die hier natuurlijk niet genoemd wil worden, links bij de aanbevolen links!

Jacko zei

Ik ga snel bij de links kijken naar die nagels maar ben zeer zeker onder de indruk van je prestaties!

Volhouden kerel. Kun je douchen op je werk? Ik heb het jaren gedaan naar mijn vorige werkgever. Enkele reis 17 kilometer. Om 07.45 daar, douchen en dan het eerste bakkie kofie van de dag nog voordat de collega's binnen kwamen. Heerlijk!! Aanrader hoor.

Anoniem zei

ik dacht al... dat kan nooit live geweest zijn...

Steffer zei

Volgens mij wordt het een weekend met tong eruit op de bank voor de buis en kan geen fiets of pont meer horen of zien....

FRANK103 zei

@Jacko: er zijn meerdere douches in het pand aanwezig, alleen past er geen handdoek meer in de rugzak....

@Brillie: welk gedeelte is niet live? De foto's? Een foto kan per definitie niet live zijn! Daar zit altijd een vertraging in!

@Steffer: nee hoor, vanmorgen heb ik een uur in het park gevoetbald (anonieme Peter kan hier getuigen!), en morgen ga ik zeker 40 km fietsen!