woensdag 24 september 2008

Over geluiden...

Gisteravond was ik naar neef Erik om aan zijn treinbaan te knutselen. Natuurlijk stond de koffie met de bakker Joop stroopwafel klaar, en had ik eigenlijk verwacht (lees: gehoopt) dan Mar10e allerlei appeltaarten zou bakken voor haar verjaardag, vandaag (Martine gefeliciteerd!!). Als ik er dan toch ben dan wil ik heus een stukje appeltaart proeven, nu moet ik wachten tot zaterdag. Op zolder hadden we het uitgebreid over de V200 van Erik, die aan een revisie toe is (de lok is gewoon versleten, en dat voor een Marklin lok!). Ach, van dat hele knutselen kwam helemaal niets. We hebben zitten kletsen en ik heb een deel van de loks van Erik op de foto gezet. Voor Erik en voor jullie. En vanmiddag heb ik mijn eenheidsloks ook op de foto gezet. Natuurlijk zijn we er ook een aantal vergeten, Erik heeft nog een 151 (wordt aan geknutseld, dus lag open) en mijn 111 in experimentele nieuwe kleuren stond helemaal in het verste hoekje van de vitrine. Zonder twijfel herkennen René Lokkie, Ad Boemellokaalspoor, neef Erik en de andere ter zake deskundigen de diverse eenheidsloks zoals Märklin die op de markt heeft gebracht. De intercitylok (E10, 110), de goederentreinlok (E40, 140, identiek aan de 110 maar met andere overbrengingsverhouding), de lichtere variant voor zowel personen als goederenvervoer (E41, 141) en de zware uitvoering (de coco loks van de series E50, 150 en de 151). En natuurlijk zijn er allerlei afwijkende series zoals de 112, 113, 114 en 139 (varianten op de 110). Of de 184 (meer stroomsystemenlok, vooral gebruikt tussen Koblenz en Luxemburg) ook een eenheidslok was? Ook de modernere variant van de eenheidsloks, de 111 (verdere ontwikkeling van de 110) staat natuurlijk ook op onze zolders. Als jullie dit allemaal gelezen en bekeken hebben resteert natuurlijk één simpele vraag: welke van de hier afgebeelde schaalmodellen is door Märklin voorzien van een decoder met geluid?

15 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik zou het niet weten.

Anoniem zei

Hoe moet ik dat weten?

Anoniem zei

je kan het zien!
De lok licht wat zwaarder op het spoor!

Maar ik zeg het niet om het spelelement niet te verzieken!

FRANK103 zei

@Renésmurf: was te verwachten!

@Gert: algemene ontwikkeling!

@Ronald Muis: warm! Het stroomverbruik van het schaalmodel is ook merkbaar meer dan van de andere modellen! De hierdoor veroorzaakte oxidatie aan de wielen is voor de oppassende blogbezoeker ook waarneembaar!

Anoniem zei

Te veel duits op de rails. Dat zou ik nu niet doen.

FRANK103 zei

@Brillie: waarom niet?

Ik heb ook NS modellen van Märklin, die passen alleen niet bij dit bericht.

Anoniem zei

Anders gezegd: Wil ik het weten?

FRANK103 zei

@Gert: dat lijkt me wel! Ik zou eigenlijk niet weten waarom je het niet zou willen weten, niet bewust en ook niet onbewust! Kennis is macht....

Anoniem zei

Maar gezien de antwoorden loopt de prijsvraag niet zo. Welke is het? Kun je het geluid ook laten horen?

FRANK103 zei

Jouw reactie kruist net mijn nieuwe bericht. Ik maak het daar nog een stuk makkelijker. Het geluid laten horen? Straks moet ik nog Buma-Stemra rechten betalen, daar kan ik niet aan beginnen hoor!

Anoniem zei

Ik ben voor hollandse waar... treinen met vierkanten wielen...

Anoniem zei

Heer Frank,
Welke van die locs gepruttel, geraas, dan wel gezoem produceert ofte voortbrengt, zal mij eerlijk gezegd aan mijn reet roesten.
Wij kennen elkaar nu al een tijdje en U neemt mij deze brutale uitdrukking ongetwijfeld niet kwalijk.
Geheel de uwe, overigens.
De Drs.

FRANK103 zei

@Brillie: vierkante wielen is een probleem bij treinstellen en nooit bij lokomotieven, dat heeft ongetwijfeld te maken met de asdruk, die bij een lokomotief ongeveer 20 ton per as is en bij een treinstel beduidend minder.

@drs: uw taalgebruik blijft binnen de normen en uw opmerkingen worden zeer gewaardeerd!

Anoniem zei

Frank, dank voor de felicitaties!! Helaas lees ik je blog pas weer nu, zaterdag en heb ik je net uitgezwaaid.... Gelukkig heb je me dus al echt gefeliciteerd én de taart geproefd en op de foto gezet.
Ik hoop dat de fetenswaren lekker waren, en vergeet niet......... ik wil hier vooral NIET genoemd worden!! :-)

gr. Nicht M

FRANK103 zei

HOI nicht M, ik zal het nog eens duidelijk zeggen bij de taartfoto's!