woensdag 1 oktober 2008

Over armoede en railbussen

Tuurlijk is zo'n bankencrisis heel vervelend, vooral voor mensen met aandelen of spaartegoeden.
Maar ook voor pensioenfondsen en dus voor ons, de gewone burgers/werknemers.
Want de directie van Fortis wil ook over 2008 weer een bonus (ze hebben toch die lieden in Den Haag en Brussel weten te overtuigen geld in de tent te stoppen) voor het redden van de onderneming. En die bonussen worden door ons betaald, rechtstreeks doordat de banken ons voor alle diensten geld in rekening brengen, en indirect omdat de zakelijke klanten van de banken uiteraard alle (bank)kosten doorbelasten via hun producten aan de uiteindelijke consument. En zo betalen wij de bonus die de directie van Fortis heeft opgestreken voor de mislukte overname van ABN en nu voor de redding van diezelfde Fortis. Hetzelfde gebeurt in de VS, alleen zijn de bedragen daar een veelvoud van die in Nederland. Nu de regering daar besloten heeft niet over te gaan op een reddingsplan, waarmee dus eigenlijk de falende directies zouden worden beloond voor hun gedrag, zullen er nog wel wat overnames en kleinere reddingsplannen moeten zorgen voor de continuïteit van de banken in moeilijkheden. Een ding is wel duidelijk: uiteindelijk draaien de gewone consumenten op voor de kosten. En uiteindelijk waait alles weer over. Denk maar aan de crisis van 1929, die van 1987, de beursval na 11 september 2001 en de internetbubbel die na de beursgang van World Online inklapte. Tijdens de verjaardag van Martine, afgelopen zaterdag, kwamen we er niet uit (zie fappeltaart). Op de radio wordt gesteld dat veel consumenten hun tegoeden spreiden over meer dan 1 bank ivm de garantstelling van 20.000 euro per persoon per bank. En ik: ik adviseer uiteraard het beleggen in courante zaken, die weer makkelijk om te wisselen zijn in harde cash. En natuurlijk bedoel ik geen optie's, aandelen, obligaties of andere waardepapieren. Nee: ik adviseer de aankoop van producten van Märklin!
Zou Madelon 103 voor deze redenering gaan? Meneer Woudt heeft nog een mooie Marklin railbus met geluid staan .....
Peter: een mooie Bianchi is ook heel courant!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Frank, ik vind t toch lichtelijk hachelijk dat je mijn verjaardagsfoto's inleidt met een verhaal over de financiele crisis..... Maar gelukkig staan de baksels goed op de foto!! en daar gaat t maar om...

Ik ben bang dan Madelon 103 niet in jouw marklin verhaaltje trapt hoor!! Daar is ze net ff te slim voor..... Net als ik, ha ha ha, helaas voor Erik..... :-D

Veel succes met t bedenken van een nwe reden (ook wel 'smoes' genoemd..)

groetjes, Nicht M

Anoniem zei

Frank,
Waarom geen reddingsplan voor de 103 van Peter.

Kijk eens naar de authentieke lak classico-orange en wat dacht je van de wonderschone gesoigneerde versnellingscommanders in combinatie met de zeer zeldzame remhandels.

Pomp je geld in de 103 van Peter
misschien zit hij dan straks wat beter.

Renesmurf zei

We kunnen er niks aan doen, of tegen doen.
De economie is iets waar de gewone man geen vat op heeft.

Dus we knoeien maar gewoon voort, zoals altijd.

Anoniem zei

Van fietsen heb ik geen verstand.

FRANK103 zei

@martine: ik had al een angsig vermoeden dat mijn verhaal te doorzichtig zou zijn.

@rené: persoonlijk geef ik de voorkeur aan Märklin producten, die zijn wat handzamer en waardevaster dan een fiets. Hoewel zo'n mooie in nieuwstaat verkerende lugloos gelaste fiets van Peugeot natuurlijk wel verzamelaarswaarde heeft!

@René: tuurlijk heb jij invloed, misschien als druppel op de gloeiende plaat maar zeker als druppel die de emmer doet overlopen!

@brillie: is dat meteen iets voor je 5e boek?

Anoniem zei

Ik heb net even een telefoontje gepleegd met de heer N. Wellink, en gezamenlijk zijn we tot de conclusie gekomen dat de Märklin railbus een uitstekende investering is in deze economische moeilijke tijd.

Anoniem zei

@ lokkkie: sorry, nog steeds trappen wij daar niet in!! En dan spreek ik voor alle "treintjes-weduwen" :-)

groet, nicht M

FRANK103 zei

@Lokkie: jij hebt merkbaar verstand van zaken!

@nicht martine: je moet het macro economisch bekijken: als iedereen een marklin railbus koopt gaat het marklin voor de wind, gaat het de nederlandse middenstand voor de wind en krijgt de nederlandse staat extra omzetbelasting, inkomstenbelasting (van de winkeliers). Die extra belastingopbrengsten kunnen dan leiden tot een algehele lastenverlichting waardoor heel nederland gelukkiger wordt, meer gaat consumeren dus ook minder zorgen om spaargelden heeft, waardoor de hele economie een positieve impuls ondergaat! Die positieve berichten over de Nederlandse economie motiveren de consumenten in het buitenland ook om meer uit te geven waardoor wereldwijd de econnomie uit het slop raakt. En dat allemaal door die Marklin railbus!


Kopen dus!