vrijdag 26 december 2008

De ombouw van de 81

Uit jullie dolenthousiaste reacties heb ik afgeleid dat jullie graag in detail willen weten en willen zien hoe zo'n ombouw nu in zijn werk gaat. En omdat ik graag reageer op jullie reacties plaats ik hier dus 'de ombouw van de 81'.
1 Een ombouw begint natuurlijk met een patiënt, een decoder en bij een ESU decoder hoort een ombouw van de motor.
2 Vervolgens begint het demonteren van de patiënt. Alle ingewanden worden verwijderd!
3 Het motorschild gaat eraf (zie 1 op de foto hieronder), rotor met tandwielen worden schoongemaakt, de zoektocht naar de weggesprongen koolborstels begint. De aanwezigheid van 1 of meerdere minderjarigen verdient nu de voorkeur om ze de schuld van het wegspringen van de koolborstels te kunnen geven!
4 De permanent magneet past gelukkig direct! De degelijke Märklin wisselstroom lokomotief is nu in feite een onbetrouwbaar gelijkstroomhok geworden. Wel van degelijk Duits staal, maar dat terzijde!
5 Motorschild er op en een goede plek voor de decoder zoeken. De decoder wordt verbonden met sleper (plus) en massa (min). Twee andere draden (niet willekeurig!!) worden verbonden met de twee contacten op het motorschild. De stoomlok wordt op het testspoor gezet, bij rook/stoomontwikkeling is de decoder overleden. De lok doet echter waarvoor hij gemaakt is, hij rijdt naar links en hij rijdt naar rechts, precies zoals de bedoeling is.
Dan worden de lampjes aangesloten (ze blijken al 19V te zijn en hoeven dus niet te worden vervangen).
Opnieuw testrijden of de lampen aan de goede kant branden, dwz aan kant die de trein op rijdt. Is dat ook het geval, dan worden alle draden ingekort en goed gesoldeerd, krimpkous op sommige stukken over blote verbindingen, de decoder wordt vastgeplakt met dubbelzijdige tape.
Nogmaals proefrijden, het inbouwen van een decoder is ook leuk! Dan gaat de kap er op en maak ik nog 50 foto's voor dit blog van een rijdende trein waarbij het maar bijna niet wil lukken de trein scherp te krijgen terwijl jullie de wielen zien draaien. Ook bij deze foto (nummer 94) is de neus van de trein niet lekker scherp.
Morgen een vergelijkbaar verslag van de OBB 1020? Met het verschil dat die al is omgebouwd met een ongehoorzame (lees: defecte) goedkope TAMS decoder? Het is hachelijk!

9 opmerkingen:

Jacko zei

Onvoorstelbaar!!

Chris Gerrist Fotografie zei

Ik heb hier nog een defecte tv staan. Kan jij die ook repareren. Of doe jij alleen maar dingen met wielen :D

chris

FRANK103 zei

@Jacko: wat? Het niveau op dit blog? De hoeveelheid treinen?

@Chris: ik kan een DVD van Eisenbahn Journal meenemen, dan heeft het toch een treinen-iets!
Nee, ik ben geheel niet technisch, dit soort ombouw is gewoon rustig werken en de gebruiksaanwijzing goed lezen en de soldeerbout op de juiste plek oppakken, dwz niet de stalen pen aanraken! En in geval van paniek neef Erik bellen....

Anoniem zei

Ik mis nog duidelijk EEN onderdeel: solderen. Met of zonder lood?

Jacko zei

Beide Frank, beide...

Steffer zei

Ik hoop toch niet dat door al die locomotrein dingen ik plotseling hetzelfde virus te pakken gaat krijgen...ik heb al virussen zat....

ReNi zei

Het wordt bijna lopende band werk bij je.
Hoeveel moet je er nog?

FRANK103 zei

@Brillie: ga ik voor je nakijken!

@Jacko: aha

@Steffer: inenten of pilletjes, maar er is vast iets dat helpt!

@Reni: de moeilijke exemplaren, een Fleischmann plan V, een Marklin motorpost, een tweetal Ae6/6. Misschien nog een betere decoder in de Fleischmann sprinter. Daarnaast nog een paar simpele loks zoals de 141, 194, een 111 en een OBB lok.

Anoniem zei

Heer Frank,
U bent er op een of andere manier in geslaagd mij te ontroeren. Ik ken niks van speelgoedtreintjes, maar ik stond wel in bewondering voor de liefde en de vakkennis die U tentoonspreidde. Ik smaakte als het ware het plezier dat U aan al die kleine handelingen had beleefd. Ik rook de zoete geur van soldeersel. U moet wel een aangenaam mens zijn als U een kluns als ik kunt betoveren met een dergelijke op het eerste gezicht droge collage. Ja, speelgoedtreintjes zijn wonderlijke dingen. Ik wist niet dat ik dit ooit zou zeggen.
Zorgwekkend.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.