Gisteravond op zolder wezen knutselen, grut ligt om 20.30 op bed en dan kan een ontspannen avondje knutselen geen kwaad! De elektrische wissels van de zolderspoorbaan moeten worden aangesloten aan de voeding (de gele draad) en aan het schakelkastje (de massa, 2 blauwe draden). Die 3 draden moeten langer worden gemaakt (solderen en inderdaad: een soldeerbout is heet!), voorzien van een stukje krimpkous van "De Prijshamer" en dan onder de tafel worden weggewerkt. Stekkertjes er aan en klaar is Kees (feitelijk natuurlijk Frank103). Maar nee, rechtse wissel 1 gaat niet om. Verdorie (sorry), een drup olie of bijbuigen helpt niet. Dus wordt de bedrading los gehaald en de wissel verwijderd. Een andere rechtse wissel dan. Eerst testen, ja, die doet het wel. Dan draden verlengen, draden wegwerken, stekkertjes eraan, en de gele draad in de voeding. Een blauwe flits en de automatische zekering van de trafo eruit. Kortsluiting. Verdorie nog eens aan toe (nog een keer sorry). Wissel uit de baan halen, en geen probleem, hij doet het. Nog een keer in de baan, en weer kortsluiting. (verdorie, verdorie) Tja. Die 2 rechtse wissels die ik heb gekocht op Eurospoor zijn dus allebei niet goed. Verdorie (en weer sorry). René Lokkie wist te vertellen dat hij de bruine 2200 erg mooi vindt. Dus maak ik een paar foto's van de lok. Dan een rondje met de lok rijden en in het schaduwstation aangekomen hoor ik een boem. Lok naast de baan. Verdorie (en weer sorry). Gelukkig kan ik de lok makkelijk pakken, maar de koppeling ligt eruit. Bij een Märklin lok hoef je dan 1 schroef los te draaien en kan je overal bij. Maar dit is een Roco lok, daar zitten geen schroeven in, alles is op een ingenieuze wijze geklikt. Maar hoe klik je dat ding open? Verdorie (sorry) , wat een rotding zo'n Roco. Beneden op internet zoeken op Roco kap openen, en gelukkig, ik ben niet de enige die daar moeite mee heeft. Dan moet ook die koppeling er weer in, met centreersysteem, en dan ook nog vastgeklikt. Moet ik hier nog zeggen dat ik nooit meer een Roco lok koop? Als de koppeling na een uur prutsen en veel schuttingtaal eindelijk op zijn plek zit, en de kap ook weer op zijn plek zit, valt mijn oog op een kartonnetje dat daar eerder nog niet lag. Verdorie (sorry!). Uit de vorm blijkt niet waar het kartonnetje gezeten heeft, dus ga ik boven de geel/grijze 2200 halen. Nu ik weet hoe de kap er af moet is deze lok sneller open te maken, gelukkig zie ik ook meteen dat het kartonnetje bedoelt is om naar beneden doorschijnen van de lamp aan de neuskant van de trein te voorkomen. Opgelost! Dan het mysterie van het ontsporen, een lok hoort namelijk niet te ontsporen in het schaduwstation. Ik vermoed een verband met de losgeschoten koppeling, en die blijkt er ook te zijn. Het stangetje van de koppelhaak is te lang en ramt de puko's van de Märklin rails. Verdorie (sorry!!). Hoewel beide 2200 al tientallen rondjes over de baan hebben gemaakt, was het gisteren de eerste keer goed voor een ontsporing. Met de kniptang zijn de koppelhaken van alle Roco loks eenvoudig ingekort en is een ontspannen hobby-avondje om 23.45 ten einde. Vanavond maar eens actief naar de vallende dominosteentjes op de beeldbuis kijken! Hachelijk?
6 opmerkingen:
Kan je beter slotracen, daar hoor ik weinig tot geen kindergevoelige taal...
Leuke kabelbaan maak je daar. Maar daar zijn ook kabel kokers voor te koop.
Ontspannen met spanning....
Toch wel prettig om een hobby te hebben waarmee je heerlijk kan ontspannen.
De (bruine) 2200 is echt heel mooi.
jammer van die dominosteentjes, wie daar naar gaat kijken...
Valt me van je tegen.
Verdorie (sorry) is dus geen schuttingtaal begrijp ik uit jouw verhaal. Maar wat is er nu mis met die wissels? Of heb je een heel klein foutje gemaakt met de bedrading?
Een reactie posten