vrijdag 5 maart 2010

De stationsfiets

Al tijden in mijn bezit, de stationsfiets. Een echte, originele Batavus Bato uit 1983. Van oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan. Door de afgelopen (hoop ik) winterperiode zat hij onder de pekel en andere rommel (ik zat er niet op, voor de duidelijkheid) van alle ritten van en naar het station. Nu ik woensdagmorgen om 11.45 klaar was met het gebruikelijke programma, had ik dus tot 12.00 (dan gaat de school uit, ik moet jullie ook alles uitleggen) om de Bato grondig te reinigen (adviesje van de ANWB was ook de onderzijde schoon te spuiten met koud water, tegen de al eerder hier genoemde pekel). Al doende viel mijn oog op een detail (niet hard, anders was het detail wellicht stuk gegaan). Afgelopen periode was de achterreflector al 'gewoon' naar beneden gevallen (naar boven vallen is op aarde heel ongewoon). De snelbinders waren uitgedroogd en geknapt. De verlichting (vóór en achter) deed het ook heel matig. Een vochtprobleem dacht ik steeds. Maar nu viel mijn oog er op (daarnet was het inderdaad nog een detail, nu wordt het hachelijker!), de dynamo is gewoon versleten. Misschien ga ik nog iets laten zien van 'het onderhoud', maar het volgende onderwerp op dit blog wordt nu echt het schaaktoernooi! Netelig?

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

Niet de dynamo, maar alleen het plastic kapje hoeft vervangen te worden.

FRANK103 zei

@Me: ik ga morgen langs de fietsenwinkel om er een te scoren, als ze die tenminste los verkopen!

www.brillie.nl zei

Een man van stand gaat toch met de taxi naar het station? Hachelijke zaak, mag ik dat zeggen?

suske zei

da's een antiek stuk en ziet er nog degelijk uit.

Steffer zei

Even bij Klaas langs, hij zal vast wel een aftermarket tuning dynamowieltje hebben van een of ander duister merk....

FRANK103 zei

@Brillie: een man van stand wel!

@Mrfranky: grotendeels functioneert alles nog (op dynamo, snelbinders en reflector na...)

@Stef: Klaas is wel een eind fietsen voor zo'n onderdeeltje hoor!