zondag 21 maart 2010

Power aus Rusland

Märklin brengt de laatste jaren veel 'eenmalige' modellen uit. Op is op, weg is pech. Dat geldt ook voor deze Ludmilla. Op de beurs Rail, in Houten, was deze lok te koop voor een prijs die maar iets lager is dan die in de winkel. De kwaliteit van de Märklin loks schijnt minder te zijn geworden (heb ik zelf nog niet ervaren), ik heb er voor gekozen om voor deze nuttige noodzakelijke aankoop dan toch maar naar de plaatselijke detaillist (zie hieronder) te gaan. Waarom een Ludmilla? Wel, in de jaren 70 waren de Oostduitse stoomloks echt aan vervanging toe en voordat men in de DDR zelf iets nieuws ging ontwikkelen kreeg de DR (Deutsche Reichsbahn) deze loks aangeboden, die werden gebouwd in Woroschilowgrad (Lugansk) in de Oekraïne. Voor de liefhebbers van paardenkrachten: deze lok heeft 3.000 stuks! Er werden er ongeveer 709 van deze loks (V300) gemaakt, wat volgens het grote loktypenboek van Thomas Estler heeft geleid tot de naam Ludmilla. Volgens Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_232 komt de naam Ludmilla van de onderhoudswerkplaats in Leipzig. Na de wende in 1989 kwamen de loks bij de DB AG (Deutsche Bahn AG) terecht, en werden ze ook ingezet voor treinen naar Nederland (Hieronder een DB cargo Ludmilla bij de Hoogovens in Beverwijk). Railion Nederland (RN, voorheen NS cargo) heeft 12 stuks van deze loks gekocht, volgens Estler zijn hiervan 5 stuks van de door DB cargo met een 4.000 pk motor verbouwde versie. Sinds gisteren rijdt deze eenmalige uitgave en een sterke goederentreinlok die dus in Nederland gewoon in het wild te zien is, ook hier op de zolderspoorbaan. Het betreft een simpele en vooral goedkopere 'hobby' lok, de rijeigenschappen zijn echter heel behoorlijk en de detaillering van kap en onderstel vind ik ook heel geslaagd. Kap en onderstel zijn volledig van metaal, het gaat om een behoorlijk zware en grote lok (zie hieronder naast een al behoorlijk lange 1306 van Electrotren) . Ik ben er erg blij mee. Hachelijk?

13 opmerkingen:

een vrouw zei

Tja, wat kan ik er van zeggen...?
Hij is mooi rood ?!

Sjoerd zei

Ik denk dat ik ook gelukkig zou zijn met een nieuw speeltje...

Anoniem zei

Lekkere stoere lok.
Veel plezier ermee.

Steffer zei

POWERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!
(Tjee, een reactie van mij op een treintje...)

Jacko zei

Da!

Firefighter zei

Voordeel van zo'n Lok is toch wel dat ze zo degelijk zijn dat ze makkelijk 3 generaties Ninco wagens kunnen overleven. (30 jaar). Ik zou zeggen dat het in meerdere opzichten een historisch verantwoorde aankoop betreft.

Anoniem zei

met geluidsdecoder? airbrush staat ook al klaar (evenals de Joopen en de koffie)

Neef

Renesmurf zei

Als je er blij mee bent, dat is dat zo!
Als je er zuinig mee bent kan het lang meegaan.

FRANK103 zei

@een vrouw: mooi rood is niet lelijk!

@me: een speeltje? Een noodzakelijke doordachte verantwoorde aankoop!

@Lokkie: bedankt!

@Stef: het zijn de 4.000 pk, je kan ze bijna zien zitten!

@Jacko: Gromek! (uit een Danny Kaye film....)

@Martin: de oudste lok op zolder is uit 1961, dwz bijna 50 jaar! Zie 28 januari of het label treinenvanfrank. Als je over 50 jaar dit blog bezoekt wordt er waarschijnlijk nog door mij over deze lok verteld.....

@neef: op mijn spoorbaan mogen alleen fris gewassen treinen rijden....
Deze week wordt het geen treinen, Lisanne heeft een werkweek en dus een taxi nodig...
:-(

@René: daar ga ik van uit!

www.brillie.nl zei

De russen waren maar trots op rood. Ik minder. En zijn naam die ik verwijderde, wil ik niet meer horen of lezen.

Suikermuis zei

Heb je geen rondetijden?

Anoniem zei

Jammer dat het een Railion-versie betreft. Railion is immers overgegaan in DBSCHRN :). Helemaal jammer dat Marklin deze niet uitbrengt in de originele DR-uitvoering :( Moet ik helaas toch weer naar ROCO. Groeten van DR Enthousiast alias hij die zeker niet genoemd wil worden.

FRANK103 zei

@Brillie: was jij niet van de vrijheid van meningsuiting, of is het toch Russische censuur (en een enkeltje Siberië met de Ludmilla?)

@Ronald Muis: ja, maar dan heb je het over uren....

@Marco: het is expres de Railion uitvoering, de Nedelandse uitvoering. Hoewel ik zelf hier in Beverwijk de DB Cargo uitvoering heb zien rijden. Marklin heeft ook de DR uitvoering en de DB cargo uitvoering. Een uitvoering met geluid is ook aangekondiogd voor 2010.