woensdag 28 juli 2010

Fietsen en treinen

Misschien een vreemde combinatie, fietsen en treinen. Maar hier in de buurt is het mogelijk! Natuurlijk noemen ze het anders, een brood geven ze plotseling een naam die bij ons direct tot een pleister leidt (pain). En van een stokbrood maken ze helemaal iets raars. Alleen de oud-Hollandse croissant heet hier ook zo. Fietsen doen ze hier ook, soms dwangmatig een hele maand lang. Soms gewoon op een voormalig drukbereden spoorlijn. En dat dan dankzij de uitvinding van de vrachtwagen, want zonder die uitvinding zou fietsen op deze spoorlijn tamelijk hachelijk zijn! De bezoeker van dit blog die nog niet weggeklikt is: het betreft hier de spoorlijn van Esternay naar Coulommiers, maar dan het stukje tot het station van Neuvy, wat zo'n 4,5 kilometer verderop ligt. Heen en weer moet er dus 9 kilometer gefietst worden, bij tegenliggers moet de fiets naast de rails gezet en bij spoorwegovergangen moet de fietser extra goed opletten. Ik begrijp best wel dat de bezoeker van dit blog die tot hier is gekomen morgen direct de auto in springt om naar Esternay te rijden. Die bezoeker wijs ik er op dat deze topattractie, waarbij tekenfiguurpretparken en ijzeren torens verbleken, in juli en augustus van 14.00 tot 18.00 is geopend en dat de huur van een railfiets slechts 12 euro kost. De uitbater van deze attractie graag geen fooi geven, hij merkte op dat bij mijn stroomlijn zo'n fietstochtje helemaal geen kwaad kon en dat ik iedere dag langs mocht komen. Netelig!

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Die krijgt extra fooi. want zo'n uitspraak is echt hachelijk.

FRANK103 zei

@sjoerd: bepaalde reacties ook!

olive zei

daar hoef je niet zo'n eind voor te reizen, kan ook veel dichter bij huis:
http://www.grenzland-draisine.eu/index.php?id=14&L=4

Gert zei

In Belgie zijn er ook wel van dit soort mogelijkheden. Maar volgens mij staan die slagbomen toch wel een beetje verkeerd.......

www.brillie.nl zei

Sta ik een hele dag te wachten... geen 103 te zien.

FRANK103 zei

@olive: dat is voor mij niet veel dichter bij huis hoor!

@gert: tja, ik zal het aan de uitbater doorgeven,maar ik vermoed dat het toch expres is!

@Brillie: ik ben vandaag met de trein mee geweest, maar gezien tijdstip zal ik daar morgen iets over plaatsen!

Gerard van Dongen zei

Leuk!

Lijkt me in mijn geval ook een erg goede training ;-)

FRANK103 zei

@Gerard: kunnen we op de kalender zetten hoor (bij de andere dingen die we nog gaan doen....)