maandag 26 juli 2010

Longueville SNCF

Terwijl het buiten weer eens regent heb ik (ruim) de tijd voor jullie weer een bericht te produceren.En inderdaad, er is een verband tussen het aantal berichten van afgelopen dagen en de hoeveelheid regen die hier valt. Mocht een deel van de familie 103 gedurende diverse vakanties last hebben van zonne-allergie, dit jaar is er meer last van regen-uitslag. Of beter gezegd: neerslag. Goed, Longueville SNCF (hierboven) is een station langs de spoorlijn van Parijs (Gare d'Est) naar Troyes. Van Longueville loopt er een zijlijn (zie hierboven) via het stadje Provins naar Villiers-St.Georges, waarbij het transport van graan waarschijnlijk de belangrijkste bron van bestaan van het lijntje was (zie hieronder, een van de graansilo's langs dit lijntje). Vanuit Provins gaat een stoptrein (een modern diesel-elektrisch treinstel van Bombardier) ieder uur via Longueville, waar de trein kop maakt, naar Parijs, de Transilien. Tussen Provins en Villiers St.Georges ligt nog wel rails maar rijden geen treinen meer. Hieronder, ieder uur kruisen de trein naar Parijs en die naar Provins elkaar in Longueville. De vertrekkende trein gaat naar Provins, die naar Parijs staat rechts op de foto. Links op de foto is het depot te zien. Hieronder de trein uit Parijs Gare d'Est.De intercity tussen Parijs en Troyes, die eveneens bestaat uit dieselektrische treinstellen, rijden Longueville met hoge snelheid voorbij. Het depot van Longueville is nu een spoorwegmuseum, de grote aantallen rangeersporen staan nu vol met oud en verroest materiaal van het spoorwegmuseum er staat wat onderhoudsmateriaal of de sporen zijn leeg. Graanwagens staan er niet. De reizigers zijn vooral forensen die in (de buurt van) Parijs werken.

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

Een waar walhalla voor de liefhebber. Daar kan ik wel een dagje doorbrengen...

Anoniem zei

De neerslag van de uitslag is niet toevallig een overslag in de opslag van iets te veel vrij tijd...

Ziet er allemaal hachelijk en pennibel uit...

gr
Blontd

FRANK103 zei

@me: wie houdt je tegen?

@john: na de duh was ik je kwijt, netelig kan wel, maar of dat als een tang op een varken slaat?

www.brillie.nl zei

Een dag je regen en je bent al van slag af. Hachelijke zaak.

Firefighter zei

5 van de 7 treinen lijken verdacht veel op elkaar. Maarja tot een paar jaar terug reed ook elke fransman ongeveer in een Peugeot 205

Anoniem zei

Komt er nog wel eens iets achter...Duhhhh....??

Lees: Iets te veel tijd voor nodeloze tijdvulling...

Ik mis alleen nog wel de typische franse gewoontes : le pain, le vin et....

En geldt de vrouw met snor nog voor deze vakantie???? Ik geloof dat vollendam dit in griekenland ging proberen...

FRANK103 zei

@brillie: inderdaad

@firefighter: of in een Renault 5. Maar je hebt gelijk, het is eenheidsworst!

@John: ik heb dit jaar geen boeken meegenomen en moet mijn tijd dus wel met andere zaken (lees: internet) vullen! De baquette, pain au chocolat, croissants en camenbert gaan buiten de Nikon om de darmen in. Maar ik kan natuurlijk een paar plaatjes daarvan maken!

www.brillie.nl zei

Maar er is nog hoop voor je. Gisteren was het droog.

FRANK103 zei

@brillie: moet ik dan ook meteen opbiechten dat ik vals speel met het maken van berichten? Dat het klaatzetten van foto's het meeste werk is en dat ik dat soms dagen vooruit doe? Gisteren lag ik in het zwembad....

Ad zei

Hé Frank,

Weer een leuk treinberichtje; weer of geen weer.