zondag 17 oktober 2010

Digitaliseren van de Ae 6/6

Op het analoge lijstje staan nog een 4-tal grote loks, twee Zwitserse Ae 6/6 (hieronder op de foto), een Zwitserse Re460 en een NS motorpost.


Reden om deze 4 loks als laatste om te bouwen is hun sluitverlichting.



De Zwitserse loks hebben 3 koplampen en 1 achterlicht, de motorpost heeft 3 koplampen en 2 rode sluitlichten. (hieronder: het analoge innerlijk)



In een analoge lok zit voor deze verlichting een schakeling die niet gebruikt kan worden voor digitale loks, dat geeft dan 3 mogelijke oplossingen: schakelprint aanpassen, de aansturing van de verlichting laten regelen door de decoder of de Zwitserse sluitlichten gewoon vergeten en gaan rijden met alleen 3 koplampen.
Hieronder: alle analoge electronica is er uit!


De schakelprint aanpassen is mij te technisch, om de verlichting via de decoder te laten regelen moet je zogenaamde CV's kunnen wijzigen, waarvoor ik niet de spullen heb,



ik heb dus gekozen voor optie 3: zonder Zwitserse lichtwisseling. (Hierboven de permanente magneet vervanggt de Märklin spoel)



Eenmaal daarvoor gekozen is de decoder (hierboven de ESU V3.0) in een uur ingebouwd.



Dan het programmeerspoor op (zie hieronder, aangesloten op een Mobile Station) om het lokadres te wijzigen (standaard 3) en de maximum snelheid te verlagen naar ongeveer 34%, het gaat immers om treinen en niet om raceauto's!



Dan op zolder verder testen of de lok het doet, en dat gaat uitstekend!



Daar waar NSR dwangmatig alle getrokken treinen vervangt door (te weinig/te korte) treinstellen, daar functioneren getrokken treinen op de spoorzolder heel uitstekend!



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Daar komt toch nog aardig wat elektronica bij kijken. Ik heb hier nog wat oude locomotieven die waarschijnlijk ook niet meer functioneren op die nieuwe banen.

Renesmurf zei

Ik zou daar op een gegeven moment toch wel genoeg van krijgen.
Al dat onderhoud.

Gert zei

Ik kan maar niet wennen aan de afkorting NSR. Ik moet dan elke keer denken aan Slotraceauto's en kan de link met treinstellen dan niet leggen. Voor mij is en blijft het gewoon de NS en het kan mij niets schelen wat ze vervoeren. Ik snap ook niet waarom het ineens twee of meer bedrijfsnamen zou moeten hebben......

FRANK103 zei

@Sjoerd: de loks in dit bericht zijn uit 1991, en dus redelijk modern. Ik heb mijn oudste lok, een 141, en de lok van collega René uit de jaren '60 probleemloos omgebouwd naar digitaal. Als je dat goed doet gaan de loks zelfs beter lopen!

@René: het is een hobby en de bedoeling is dat je er veel plezier aan beleefd, als je het onderhoud niet leuk vindt laat je dat door de winkelier doen!

@Gert: bij het nalezen wijzig ik NS vaak in NSR om het verhaal 'correct' te maken, dat hetlijkt op een raceautofabrikant, tja, dat is hachelijk!

www.brillie.nl zei

En weer worden de fotos gelukkig niet geladen. Anders had ik weer veel zaken gezien, die mij te veel zijn op deze zondag.

Steffer zei

Bah, gemieren*k met die decoders enz....!Maar de header image vind ik wel mooi.......

FRANK103 zei

@brillie: ligt het aan de ubuntu of aan de i-appel? Op de mij ter beschikking staande PC's doen de foto's het wel!

@Stef: bedankt!

Gerard van Dongen zei

Altijd leuk treintje.
Morgen op mijn blog ook weer eens treintjes :-)

grote.... nou ja reel life. Maar niet echt groot