zondag 31 oktober 2010

Het stoomdepot deel 1

Op de zolderspoorbaan rijden stoomloks, en dus moet er een ruimte zijn om deze te onderhouden en parkeren.


Voor een uitgebreide uitleg verwijs ik graag naar: http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot.html. Het bijvullen van de watervoorraad moet regelmatig plaatsvinden, in het station zijn op een paar strategische plaatsen waterkranen geplaatst zodat de watervoorraad van de lok bijgevuld kan worden terwijl de reizigers in- en uitstappen.



Dit geldt ook voor het smeren van de lok.



Na zoveel bedrijfsuren of een werkdag moet de lok verder bevoorraad of onderhouden worden, dat gebeurt op weg naar de lokloods.



Omdat het op de zolderspoorbaan om een klein depot gaat, met een klein aantal tenderloks voor de bergbaan en een incidentele grote lok uit het schaduwstation, worden de installaties in het depot klein gehouden.



De belangrijkste bewerkingen wil ik nabootsen: kolen laden (de bouw van het kolendepot is hopelijk goed te zien op de foto's), water nemen, ontslakken, zand laden en het draaien van de lok op de draaischijf.



Als de lok dan niet direct nodig is kan hij op een van de opstelsporen geparkeerd worden, anders kan hij op het vertrekspoor neergezet worden.



Een inspectiespoor en een dieseltankplaat voor de aanwezige dieselloks, daar twijfel ik nog over, maar zullen waarschijnlijk wel geplaatst moeten worden.



Ik moet de beschikbare ruimte nog eens goed bekijken!



De waterkranen zijn inmiddels ook in aanbouw, de -verplichte- bijbehorende watertoren is in ieder geval al aangekocht!



Hachelijk?

11 opmerkingen:

Suske. zei

Hachelijk voor mij in ieder geval.
Ik ben benieuwd naar het resultaat dat natuurlijk zal mogen gezien zijn.
Daar twijfel ik niet aan.

Sjoerd zei

Ik heb nog ergens een foto van een hele mooie watertoren bij de ZLSM.exinge eens even gaan zoeken...

Renesmurf zei

Alles heeft zo zijn onderhoud nodig. En dat is ook onderdeel van het genoegen, denk ik.

Anoniem zei

Hé Frank, je bent lekker bezig zie ik.
Nu nog een slakkenkuil, zanddepot, vlampijpreiniger enz.

Gert zei

Verplichte watertoren omdat je ook een waterleiding gaat aanleggen naar de waterkranen?

Steffer zei

Wat ben je weer lekker aan het kliederen...

www.brillie.nl zei

En dan wil ik het stoom wel eens zien. Fok, ik moet nu een woord overschrijven? Damm.

FRANK103 zei

@suske: jij bent wel heel optimistisch!

@sjoerd: laat maar zien!

@René: inderdaad!

@lokkie: en dieseltankplaat!

@gert: die waren minimaal 27,5 cm doorsnede, om een paar kuub water in een paar minuten te kunnen laden!

@stef: het is de verveling die ik zo deskundig te lijf ga!

@brillie: er zijn 2 loks met een rookgenerator, wil je die op de foto?
NB het is tegen spam, nu de blaadjes van de bomen vallen zijn de zieke geesten ook weer druk met hun zielige gedoe.

Gert zei

Maar op schaal wordt het dan toch wel een stukje kleiner......
Als het ene verplicht is kun je toch ook niet zonder het andere. Bij treintjes gaat het toch om de nauwkeurigheid?
Waarom is het plaatje de eerste keer niet zichtbaar :-(

FRANK103 zei

@Gert: inderdaad, 27,5 cm:87= ongeveer 3 mm?
Bij modeltreintjes gaat het voor mij om de ontspanning en het plezier, nauwkeurigheid kan mij persoonlijk niets schelen. Kijk maar eens naar die lelijke koppelhaak voorop ieder model, dan ben ik klaar met nauwkeurigheid!
NB de foto's staan bij blogger, daar heb ik verder geen invloed op!

Gert zei

Ik bedoel het plaatje van de visuele verificatie......