zaterdag 9 oktober 2010

Over capaciteitsproblemen en trappen

Hoewel ik begrijp dat jullie staan te trappelen van ongeduld waar dat boeiende stuk over de trap blijft, moet ik de actualiteit voorrang geven. Ik plaats voor jullie wel een toepasselijk plaatje dat hopelijk de situatie behoorlijk realistisch weergeeft. Dat betekent dat ik jullie zelfs voor het racen op Woodmans, bij Stef, gisteravond, moet verwijzen naar het blog van Stef.


Op dit blog heb ik al diverse keren commentaar gegeven op de fraaie nieuwe SLT's die hier op de plaatselijke spoorlijn rondrijden. Dan heb ik geen commentaar op het materiaal, dat is heel fraai en comfortabel!


Maar er is te weinig van of er wordt door NSR te weinig ingezet. Nu al ongeveer 5 weken. Te korte treinen betekent veel mensen staand in de trein, waardoor het uit- en instappen fors trager gaat. Waardoor weer een heleboel vertraging voor de treinen ontstaat. Regelmatig kunnen ook niet alle reizigers instappen en na 5 weken nemen die reizigers dat de machinist en conducteur kwalijk. En hun medereizigers die niet voldoende doorlopen.



Regelmatig zijn er dus bijna-vechtpartijen en ik heb al één keer een conductrice hard zien lopen om de boze reizgers voor te blijven. Kaartcontrole is er ook al 5 weken niet, dus zwartrijden of eerste klas zitten met een tweedeklas kaartje gaat probleemloos. Zelfs in Metro en Spits staan nu al regelmatig ingezonden (klaag)brieven. En machinisten en conducteurs klagen over de afwezigheid van toiletten, de bedoeling was dat reizigers 7 minuten in de trein zitten, de trein legt echter een afstand af van Uitgeest naar Rhenen of Rotterdam Noord, een reis van een goede 1,5 uur.



Het NSR personeel neemt nu flesjes mee waarin ze kunnen plassen, want toiletten op de stations onderweg zijn wel beloofd maar nog niet aanwezig. De beste reclame voor de auto industrie is eenvoudig te filmen 's middags op Amsterdam Sloterdijk!
In het verleden heeft NSR wel vaker geblunderd met de planning van materiaal, toen heeft NSR oud afgedankt Belgisch materiaal (M2 rijtuigen) gehuurd. Geheel toevallig heb ik nog een set daarvan liggen voor de zolderspoorbaan, helaas met gelijkstroomwielen.



Vanmiddag heb ik een setje wisselstroomwielen gehaald bij Harlaar, om zo voor NSR het goede voorbeeld te kunnen geven. Voor de foto heb ik een bij Railion afgedankte 232 Ludmilla voor de trein geplaatst.



NSR heeft recent ook DDM (dubbeldekstreinen) afgedankt en daardoor ook een groot aantal 1800-loks terzijde gesteld. Ik zeg: weer in gebruik nemen die 1800 met DDM en als we toch bezig zijn: de gehele directie bij NSR op hun salaris korten. Over 2009 hadden ze maar 1 doelstelling niet gehaald, en daarom vrijwel de gehele bonus wel ontvangen. Die ene, kennelijk volstrekt onbelangrijke doelstelling, was volgens mij reizigerstevredenheid. (Hieronder: verstandige reizigers gaan met de auto!)



Hachelijk?

12 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik houd niet van bonussen en doelstellingen.
Mensen moeten gewoon hun werk doen.
En daarnaast mag een hobby ook nog wel.

Sjoerd zei

Ik vindt het gewoon beneden alle peil. ik heb laatst van Sittard tot Delft moeten staan. Meer dan twee uur dus... Het spijt me, maar dat is niet normaal.

Steffer zei

De ene NSR is de andere niet...

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Heer Frank-103,
Het is mij een raadsel hoe u er in slaagt schier elke dag weer zo'n stripverhaal te maken. Volgens mij staat u des nachts op om tekst en overdag geschoten foto's tot een vermakelijk geheel aan elkaar te breien. Bovendien komt u dan tot overmaat van ramp ook nog eens telkens weer bij mij op bezoek. Hoe en wanneer doet u dat eigenlijk allemaal?
Het aankaarten van de problematiek van de inefficiënte Nederlandse spoorwegen door middel van prentjes van modelspoorbanen was een leuke vondst.
En ik mag ook niet vergeten te vermelden dat de mistige foto's van het logje hieronder mij stil achterlieten (of hoe zeg je het?)
Wel hachelijk is dat dat blog van u voor de achteloos voorbijfietsende lezer bijna niet bij te houden is.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.

www.brillie.nl zei

Al het spoor is gelijkstroom, dat is juist het vreemde van alles.

Angelique 1966 zei

hoe is het gelopen met de peren en de wijn???

Suske. zei

gelukkig moet ik hiet niet al te veel mee met de trein.
wat zou er me dan te wachten staan ??

FRANK103 zei

@René: bonussen mogen wel, mits met mate en verdiend!

@Sjoerd: als een winkelier of in andere dienstverlener in gebreke blijft heb je verhaalsmogelijkheden (korting oid), bij wanprestatie door NS niet! Ik wil korting als ik niet kan zitten!

@Steffer: inderdaad!

@drs: TV kijken en foto's bewerken, internetten, snoepen en drinken, allemaal tegelijkertijd!

@brillie: ik ben niet zo van de techniek, maar ik geloof best dat je gelijk hebt!

@buuv An: die waren heel geslaagd! De volgende keer ga ik wel bessensap gebruiken ipv wijn, de kinderen vonden de wijnsmaak niet lekker.. Maar ze waren vrijdagavond al op!

@suske: de SNCB verschilt toch wel met NS, en volgens mij zijn de treinen in België ook minder druk!

Angelique 1966 zei

dat realiseerde ik me ook achteraf. Ik gebruik altijd speciale suiker (roodkleurende) en bessensap. Maar kan me wel herinneren dat die bessensap niet in alle winkels verkocht wordt. Ik heb het al een tijdje niet gemaakt zoals je merkt :-)

Anoniem zei

@frank103: realiseer je wel dat je een vervoerbewijs koopt, geen garantie op een zitplaats dus.

ik reis ook een paar keer per week op een traptrede mee, handig hoor: dubbeldekkers, vooral de verbouwde, daar is de trap breder...

FRANK103 zei

@ingewilkens: dat weet ik, er is wel een (behoorlijk) verschil tussen incidenteel een staanplaats en 'haringen in een ton', waarbij de zitplaatsen op de trappen in een dubbeldekker luxe zijn! Mijn grootste aversie is dan ook tegen de lieden van Groen Links, die deze vorm van veevervoer promoten terwijl ze zelf met hun dikke reet (Femke H) in een auto zitten!

www.brillie.nl zei

Ik heb altijd gelijk, waarde man.