vrijdag 19 november 2010

Over treinreizen en oplossingen

Treinreizigers willen meestal ontsnappen aan de file waar je met de auto zo gemakkelijk in beland (bijvoorbeeld op de A8 voor de Coentunnel, voor de kenners).




Comfortabel, met een krantje in de hand en de MP3 speler zachtjes aan (de deuntjes van Byonce, voor de kenners).



Bovendien vergoedt mijn werkgever wel de trein, maar mag ik geheel op eigen kosten met de automobiel reizen (woon-werk, voor de kenners). Sinds de komst van de SLT (de SLET, voor de kenners) in september 2010 maakt NS er tijdens de spitsuren een potje van (voor de kenners: een akelig potje)! Veel te korte treinen, vertraging, het zomaar laten uitvallen van treinen. Ik heb zelfs een klacht ingediend bij NS (voor de kenners: digitaal op http://www.ns.nl/), die ik hier graag plaats!



"Beste NS,

sinds de inzet van nieuwe SLT treinstellen is het een puinhoop op de Zaanlijn tijdens de spits. Vanmorgen werd er opnieuw een SLT4 ingezet (vertrek 8.31 vanuit Krommenie Assendelft) waardoor een groot deel van de reizigers niet eens in kon stappen, en dan is Krommenie pas het 2e station langs deze lijn. Wanneer gaan jullie nu voldoende materiaal inzetten, dit kan niet langer zo! En gaan jullie de reizgers die jullie nu al ruim 2 maanden opzadelen met jullie onmacht voldoende materiaal in te zetten ook nog compenseren voor de overlast?

Met vriendelijke groet,

Frank" 
 

 
Niet alleen kan NS geen treinen fatsoenlijk plannen, ze kunnen ook niet lezen. Waar staat namelijk in de klacht iets over zitplaatsen? Dit kreeg ik als reactie:
 

 
"Geachte heer Frank,

Graag beantwoorden wij uw e-mail. U laat ons weten dat er onvoldoende zitplaatsen beschikbaar waren tijdens uw treinreis. Wij betreuren het dat u hier ongemak van heeft ondervonden. Onze excuses hiervoor.

Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk reizigers een zitplaats hebben, zodat zij comfortabel kunnen reizen. Ons bedrijf investeert daarom aanzienlijk in de aanschaf van extra rijtuigen om zo de zitplaatscapaciteit te verhogen. Hiermee willen wij bereiken dat de meeste reizigers een zitplaats hebben. Helaas heeft u zelf gemerkt dat het ons nog niet lukt om iedereen een zitplaats te bieden. Vooral tijdens de spits, op drukke trajecten of bij onvoorziene drukte is dit moeilijk te voorkomen.



De komende jaren gaat de Sprinter de stoptrein helemaal vervangen. Een Sprinter is moderner. Deze trein is er helemaal op gericht veel reizigers snel en veilig van en naar de grote stations te vervoeren. Op de intercity-trajecten zullen steeds meer dubbeldekkers ingezet worden. Alle trajecten worden gemonitord. Als blijkt dat er op een bepaald traject sprake is van een structureel zitplaatsentekort, proberen wij zo snel mogelijk bij te sturen.

Wij blijven ons als bedrijf voortdurend inspannen om voor alle situaties een oplossing te bieden en zo de service aan onze reizigers te verbeteren.



Wij vinden het fijn dat u de moeite genomen heeft om dit aan ons door te geven, zodat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,

P. van B*****
Klantenservice Nederlandse Spoorwegen"



Zelf weet ik best wel goede oplossingen voor het zitplaatsen en planningsprobleem bij NS, gewoon de spoorlijnen asfalteren en er fijne snelwegen van maken. Treinen horen op zolder (voor de kenner: die van Märklin)! Gun iedereen een comfortabele zitplaats in zijn/haar auto, radiootje aan. Persoonlijk zie ik dat wel zitten!



Nu alleen mijn werkgever nog overtuigen hieraan bij te dragen!
(Voor de kenner: met dank aan buurman Tim en zijn Buick uit 1955)

6 opmerkingen:

Suske. zei

met de trein reizen wordt er niet beter op.
Maar die wagen wil ik wel eens testen.

Sjoerd zei

Als ik mag kiezen neem ik de Buick..

www.brillie.nl zei

Je zin begint niet met een hoofdletter. Dan verwacht je toch niet dat de NS je te woord zal staan... Ja, het is mierenneuken.

Renesmurf zei

Ze lullen er wel weer een punt aan.
In de toekomst wordt alles altijd beter he. Dat blijft ook zo.

Ad zei

Hé Frank,

Mooie Buick van je buurman. Jammer dat jij je Buick vol hebt van de NS. Ach, een klacht haalt meestal niet zoveel uit. NS en verontschuldigingen; het zij vier handen op één Buick. Je zou d'r bijna Buick-loop van krijgen...

Anoniem zei

geregeld (héél geregeld) kom ik van die mensen in rode jasjes tegen, de ns-tellers... meestal als het niet zo druk is.
als het overvol is zie je ze niet, juist dán zouden ze eens moeten tellen. maar ja dan passen ze er niet meer bij natuurlijk. en ik zou nu eindelijk wel eens willen weten wat dat tellen voor zin heeft. het enige is wat opvalt dat 's avonds in de spits de treinen korter zijn, maar dat is mag ik hopen toch niet het resultaat er van... alhoewel die treinen weer niet geteld worden, want te vol!