Wat is een lokdepot zonder zandtoren, dat vraag ik u af, meneer Sonneberg!
Het antwoord van collega Ane, die hier trouwens niet genoemd wil worden en die als machinist van een stoomtrein terzake deskundig genoemd mag worden, was duidelijk: niks!
De kenners, en welke bezoeker van dit blog is dat niet? (ik verklap het maar meteen: Gert), weet dat een trein om het contact tussen wielen en rails te verbeteren, daar vooral bij optrekken en afremmen, zand tussen de aangedreven wielen en rails blaast.
Een geweldig idee, wat wellicht een boel automobilisten afgelopen gladde periode ook geholpen zou hebben om blikschade te voorkomen. Of winterbanden, mits voorradig bij de lokale bandenboer. Wel, dat zand haalt de machinist dan bij de zandtoren in het lokdepot! De automobilist verwijs ik graag naar de lokale bouwmarkt.
Moderne electrische lokomtieven hebben de zandvoorraad in bakken vlak bij de wielen, dan is een zandtoren niet per se erg handig, maar stoomlokomotieven hadden een zogenaamde zanddom boven op de ketel!
En om die bij te vullen is een zandtoren wel weer heel handig! Voor wie dit geneuzel nog aan het lezen is: ik heb vorige week een zandtoren gekregen en tijdens de kerstdagen deskundig gemonteerd.
Penibel?
9 opmerkingen:
Weer wat geleerd. Treinen remmen met behulp van zand.
Maar om bij het onderwerp te blijven: Dit is ook alleen ter decoratie net zoals de watervulpijp of ga je deze toren ook met echt zand vullen? En, ook in groot formaat zie ik geen zand op de laatste foto.
Blijft de vraag over waarom die zanddom boven op de ketel zit.
en lukt remmen met echt zand ook op de baan?
Mag ik in het volgende blog meer informatie over het te gebruiken zand krijgen, diameter, fractieverdeling, scherp en/of rondgeslepen, hoeveelheden per gereden kilometer?
Geinteresseerde groet uit Amsterdam-ZuidOost
PS1:Ook voor 2011 veel treinplezier.
PS2:Ook voor 2011 veel blogplezier
Das leuk, een zendtoren...
@Gert: marklin lokjes hebben rubberen antislipbandjes dus helemaal geen zand nodig, daarnaast hoopt zand zich maar op op zo'n spoortafel en voor je et weet heb ik een woestijn of strand op zolder. Je weet wel, denk je een lekkere boterham op te eten, zit er zand tussen. Geen zand dus!
@sjoerd: dan helpt de zwaartekracht mee het zand bij de wielen te krijgen?
@Marc: als je genoeg zand op de modelspoorbaan gooit stoppen de treintjes vanzelf. Ik geloof dat 1 zak van 25 kilo al genoeg is....
@Rob: ik weet net of dit soort belangrijke wetenswaardigheden ergens op internet of in een boek te vinden is..
@brillie: heeft iemand je al verteld dat je aan een nieuwe leesbrillie toe bent?
Maar er moet toch wel een beetje (nep)zand naast de toren te liggen in die opslagplaats toch? Samen met wat (nep)kolen.
Nee, nog niemand. Vreemd. Een zendmast herken ik gelijk, dat hoef ik niet eerst te lezen.
@Gert: ja, de kolen heb ik al liggen (in een hygiënisch zakje), zand moet ik nog halen. Maar je hebt gelijk, dat moet er nog geplakt worden.
Maar als project ben ik nu met de bergwanden bezig, voordat ik aan strooimateriaal ga beginnen. Van de bergwand ga ik binnenkort foto's plaatsen.
@Brillie: als jij niet een nieuwe bril hoeft, dan moeten die luitjes van Faller er een. Zandtoren op de doos zetten en er een zenmast in stoppen, dat is hachelijk!
Een reactie posten