woensdag 1 december 2010

Het zolderspoorbaan kasteel

Op een spoorbaan hoort een kasteel. Helemaal als er ruimte voor is. 


En dan het liefst een kasteel waar ik zelf ben geweest.



Lang, heel lang, eigenlijk ontzettend lang geleden (zie hierboven, in 1979) ben ik naar Burg Falkenstein bij Obervellach geweest.



Een privé kasteel, waar we bij wijze van uitzondering een rondleiding hebben gekregen.



In die periode heb ik ook een kodak klikklak fototoestel gekregen (met miniatuur negatiefjes), zodat ik een tweetal foto's heb gemaakt van het kasteel (voor de duidelijkheid: twee foto's kosten toen makkelijk 2 gulden!).



Later zagen we een Kibri bouwdoos van het kasteel, voor de schappelijke? prijs van 120 gulden.




Nu zeggen we, ach, dat is ongeveer 55 euro, koopje! Toen was 120 gulden een boel geld. Maar de bouwdoos kwam er!



Neef Erik had het kasteel in Obervellach ook gezien (en binnen geweest?) en gekocht.



Mijn kasteel-bouwdoos heeft vervolgens ruim 20 jaar op een kast gelegen, Erik heeft zijn exemplaar wel gebouwd (zie hieronder)!



Nu ik op de spoorzolderbaan ruimte had gereserveerd voor het kasteel, moest het natuurlijk ook gebouwd worden.



Dat viel me toch wel tegen, vooral door de matige bouwtekeningen.



Ik ben bij het omcirkelde muurtje toch wel aardig de fout ingegaan en heb op een nauwelijks zichtbare plek een trapleuning vergeten.



Verder was het vooral een grote bouwdoos, bestaand uit meerdere gebouwen en de toren.



De zolderspoorbaan was voorzien van kippengaas en inmiddels ook van een laagje papier maché, dus heb ik afgelopen weekend de bouw van het kasteel afgerond.



Het schilderen en plakken van strooimateriaal verdient nog wat aandacht, maar in hoofdlijnen is het klaar. Ook de berg is voorzien van een laagje plakkaatverf. Over het voorlopige resultaat moet ik nog eens goed nadenken.



De bouwdoos van het kasteel is klaar, maar de berg (zie bijvoorbeeld de uitgang van het kasteel hieronder) laat wat te wensen over.



Insmeren met tegellijm zou een betere berg geven. Wat ik ga doen, jullie gaan het hier lezen.



Hachelijk?

11 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Niet wezen fietsten? Hachelijk weer.

Suske. zei

er was idd een tijd dat fotograferen een dure aangelegenheid was.
Gelukkig is alles nu digitaal en gratis, behalve het toestel natuurlijk.

Erik zei

Ziet er toch al goed uit hoor, neef! En nee, ik ben er nooit binnen geweest...

Misschien kun je toch beter gips gebruiken. Dat is wat lichter. Ik zie dat de muren bij jou ook al zo waardeloos passen hier en daar. Ik weet nog wel dat ik flink moest snijden in die buitenmuren.

Groetjes!

Neef Erik

Sjoerd zei

Dat heb je dus weer keurig gefikst...

Anoniem zei

Wim de Kok-die-niet-koken-kan?/mag! zegt: eerst helemaal als nieuw maken (voegen/schilderen) en dan pas verouderen...!

www.brillie.nl zei

De rails soort vind ik totaal niet mooi. Dat moet vast op de plank gemaakt worden zonder een ijzerwerk er onder. Dat brengt echtheid te goede.

Gerard van Dongen zei

Gaaf dat kasteel. Zou je haast maken zonder dat je een modespoorbaan hebt.
Ben er wel eens "langs" gewandeld.
Die omgeving heeft trouwens een zeer boeiend spoor aspect: De grote tunnel!!!

Renesmurf zei

Dat is een leuk kasteeltje, eentje met je eigen geschiedenis er bij.
Leuk om te hebben natuurlijk.

FRANK103 zei

@brillie: nee, moest met Wes naar de tandarts :-(

@suske: klopt helemaal, ik maak nu 10 keer zo veel foto's als vroeger, maar minder 'gezin' foto's.

@Erik: de eerste foto's, met de kier, staan de muren nog los. Uiteindelijk paste alles behoorlijk goed, tenzij ik het zelf verkeerd deed.

@Sjoerd: voor het oog wel

@Wim de kok die niet koken kan: heb ik een paar stapjes over geslagen?! Ik ben meteen gaan verouderen, omdat de plakkaatverf niet kleurvast is, is het een nogal groen kasteel geworden.

@brillie: tja, ik vind die metalen rails juist iets hebben, iets nostalgisch. En met mijn knutselkwaliteiten wordt het toch nooit echt fraai.

@Gerard: er zijn daar meerdere kleine tunnels, maar jij bedoelt vast de treintunnel (autotrein) van Mallnitz naar Bad Gastein?

@René: daarom had ik er 120 gulden voor over, toen al een boel geld!

rob alberts zei

Ik zie uit naar het eindresultaat.
Kan ik een sollicitatiebrief voor kasteelheer sturen?
Vrienelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Anoniem zei

Nu nog een bouwpakket van de vleermuizen en Dracula erbij en het kasteeltje is helemaal compleet.