woensdag 26 januari 2011

Treinen bij Ries

De doos met Peco wissels, schaal N code 55, uit Engeland, was binnen!


En dus vroeg Ries, die hier trouwens niet genoemd wil worden (toelichting alleen voor Renésmurf: het kan hem eigenlijk geen biet schelen of hij hier genoemd wordt, maar als 'standaardzin' herhaal ik die graag!) of we bij hem wilden komen knutselen aan de spoorbaan.



Gelukkig was het ook gelukt de koekjes van de boodschappenlijst te scoren!

Dan naar zolder, waar een best wel lege treintafel op ons wacht.



Nu de wissels (zie hierboven, in de doos) binnen zijn is er werkelijk geen enkele denkbare belemmering meer om een gigantische spoorbaan uit te leggen.

Nou ja, een kleine belemmering dan: wat gaan we eigenlijk bouwen?



Dat blijkt een stap te ver, na 2 uur op zolder puzzelen wat de handigste wisselstraat is gezien de gewenste lengte van de opstelsporen in combinatie met de gewenste aansturing met de computer, in het achterhoofd de gekochte 10 linker en 10 rechter wissel, boogstralen en hoogteverschillen op de te bouwen spoorbaan, blijft de tafel leeg.



Maar volgende keer gaat het gebeuren!



Wat betreft de scenery heeft Ries wel een belangrijke slag geslagen, postbode Peter en zijn familie is binnen. Volgende beurs zal worden gezocht naar Wim de kok die niet koken kan, uiteraard met Gordon Ramsey achter hem aan. Hachelijk?



(toelichting alleen voor Renésmurf: hachelijk is natuurlijk zwaar overdreven, Wim de kok die niet koken kan bezoekt dit blog met enige regelmaat en is tot op heden nooit gewelddadig geworden. Netelig zou ook al volstaan!).

10 opmerkingen:

Gerard van Dongen zei

Blijf het toch wel klein vinden dat N.
Wel eens overwogen want het voordeel van ruimte is natuurlijk groot.
Maar wel een gepriegel.
Wel leuk om te volgen :-)

Sjoerd zei

Zetten jullie dat spoor in elkaar met een vergrootglas of zoiets...

Anoniem zei

Beetje vreemd.
Je koopt 20 wissels maar hebt nog geen idee wat je er mee gaat doen.
Is Ries blond?

FRANK103 zei

@Gerard: het gaat wel uitzonderlijk langzaam...

@sjoerd: ik hoor Ries steeds over een roco railzaag, punaises en houtlijm. Hachelijk dus!

@lokkie: ja, hoewel het steeds dunner wordt (bredere middenscheiding) is het blont!

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Heer Frank-104,
Als ik het goed begrijp, mot er eerst een soortement plan getekend worden. Dat is inderdaad een beetje een netelig manoeuvre.
Die koekjes hebben mijn speciale aandacht weerhouden, want die kennen wij in Belgiënland ook. Lekker!
De familie postbode heeft mij dan weer tot tranens toe beroerd. En volgens mij is een spoorbaan pas compleet als er ook ergens een poes ronddrentelt. Tip: vraag raad aan Bibbel Bips (die hier trouwens voorzeker niet vernoemd wil worden). Ik heb u natuurlijk geen bevelen te geven en het is maar een voorstel.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.

Drs. Johan Arendt Happolati zei

104?!? Nee, 103, bedoelde ik...

www.brillie.nl zei

Dit spoor lijkt er al meer op, nu nog een maar kaarten vervalsen, en ik reis gratis mee.

Renesmurf zei

Dat is allemaal heel mooi, want ik ben tegen geweld.
Ik vind geweld naar.
En hobby`s leuk, want die zijn meestal niet zo geweldadig!

FRANK103 zei

@drs: zonder plannen wordt het een chaos, als een land zonder regering... :-)
De koekjes horen onlosmakelijk bij het modelsporen, en zeuren over postbodes en koks hoort meer bij dit blog. Bips heeft al een paar keer op mijn spoortafel rondgelopen en daarbij een ernstige hoeveelheid haren verloren, die vervolgens de fraaie tandwielen van mijn lokomotiefjes verstopt. Dan heb ik nog Marklin loks met degelijke Duitse motoren die wel gewend zijn aan overmatige beharing (ik zeg niets over snorren en borstelige wenkbrauwen...) Die laten zich niet stoppen door wat katteharen. Maar die schaal N lokes, beste drs, dat zijn liflafjes, bij alleen de gedachte aan haren op het spoor stoppe ze er al mee! Dan ga ik gemakshalve voorbij aan het door Bips stappen op zo'n N-lokje, die wordt geheel geplet! Ik zal neef Ries adviseren een schaalmodel van een kattebeest aan te schaffen. Die zijn ook voordeliger in de voedselvoorziening dan een echt exemplaar.

@Brillie: dan zou ik eerste klasse kaarten vervalsen, evenveel werk maar als het lukt dan zit je beter!

@René: modelspoor is geheel niet gewelddadig, tenzij je een van mijn lokjes uit de vingers laat glippen en die op de grond geheel aan gruzelementen uit elkaar spat.....

:-)

Drs. Johan Arendt Happolati zei

En dan wil ik daar graag een foto van zien.