woensdag 2 februari 2011

Treinen bij Erik

Neef Erik, die hier trouwens niet genoemd wil worden, had me gevraagd mijn 85 (ESU V4.0) mee te nemen om deze te kunnen vergelijken met zijn 85 die is omgebouwd met een ESU loksound V3.5 en hoogvermogenmotor.


Zoals jullie duidelijk op bovenstaande foto kunnen zien had ik ook een Re4/4 IV mee en de blauwe 110. Erik had de koffie klaar staan en ook de door Suzanne gefabriceerde koekjes mochten er zijn!



Toen het weer gebit bijgekomen was van de best wel krokante koekjes (met de bodem van beton) kwam Cees een doos met oude Marklin loks langsbrengen met het verzoek aan Erik eens te kijken wat het waard was.



Om iets zinnigs te kunnen zeggen (indien mogelijk) had Erik besloten alle loks open te maken om hun innerlijk te bestuderen. Voor de waarde van oudere Marklin loks zijn een aantal factoren van belang, ze moeten origineel en onbeschadigd zijn (denk aan lakschade, breuk en zinkpest), het moet een gevraagde lok zijn en er moet een onbeschadigde originele verpakking bij zitten (de OVP, voor de kenners).



De loks van Cees waren vrijwel allemaal omgebouwd door Marklin met een 6603 delta decoder, niet meer origineel dus. Vrijwel alle loks hadden (ernstige) lakschade en waren details afgebroken of verbogen, een deel was hersteld met een teveel aan lijm en zelfs met stopverf.



Alle loks hebben veel gelopen, het chroomlaagje op de wielen is versleten. En de OVP's hadden ook een ernstig zwaar leven achter de rug! Met andere woorden: bij de waarde voor lokjes is het altijd al WDGEVG (Wat De Gek Er Voor Geeft), in dit geval zal dat niet veel zijn.



Dat een teveel aan innerlijk bekijken hachelijk kan zijn laat ik jullie, zoals gebruikelijk voor dit blog, ook graag zien.



Dan naar zolder, om de loks uit te proberen. Eerst mogen beide 85-ers hun kunnen tonen.



Volgens Erik rijdt de 85 met V4.0 bijna net zo goed als de hoogvermogenlok met loksound, die overigens nog langzamer kan kruipen en in ieder geval meer geluid produceert!



De 23 is de enige lok waar ik wel interesse in heb, ik schat de waarde van deze lok gezien de staat rond de 50 euro.



De 003 doet zijn naam als sneltreinlok eer aan en is zo snel dat hij ergens achterop een moeilijk bereikbaar stukje van de spoorbaan besluit de baan te verlaten...



Erik ziet de 53 wel zitten, een hele grote mallet die in werkelijkheid nooit gebouwd is.



De 53 blijk tzo zwaar te zijn dat ze zonder een sleep wagons al moeilijk van haar plek komt.



Met een sleep wagons is de lok helemaal gezien.



Erik probeert het nog met de 003 in voorspan, jullie begrijpen vast dat beide loks daar hevig onder te lijden hadden!



Of de 023 naar de zolderspoorbaan komt is zeer onzeker, maar één ding is daarbij wel zeker: jullie gaan er hier tot vervelens toe over lezen! Hachelijk?

11 opmerkingen:

Erik zei

Wat een snertverhaal weer ;)

FRANK103 zei

@Erik: snert-neef?

Steffer zei

Gaat dat er in of komt dat eruit...?
Moet je voor de locs niet een racekoffertje maken...? Oh nee, wacht.....

FRANK103 zei

@Stef: voor sommige loks misstaat een racekoffertje niet....

Sjoerd zei

50 euro voor een loc die niets waard is, ik vraag me dan af wat een goeie moet kosten...

Gert zei

Als ik me even verveel dan bezoek ik deze website.

Suske. zei

soms krijg ik ook zin om zoiets te bouwen maar plaatgebrek is al een reden om het niet te doen.
Dan blijf ik hier maar kijken.

Renesmurf zei

Je zal toch haast gaan denken dat het nooit af is.

www.brillie.nl zei

Ik verwacht hier binnenkort de eerste trein race.

'T is Hachelijk zei

...Hachelijk!

Anoniem zei

wellicht interessant voor degenen met een moderne spoorbaan:
http://www.speld.nl/2011/01/22/modelspoorfabrikant-komt-met-themaset-vertraging-op-het-spoor/

;-)