zaterdag 26 februari 2011

Uit den ouden doos

Het zal jullie waarschijnlijk niet kunnen boeien.


En heel eerlijk gezegd boeit dat mij meestal niet.


Maar je slaapt er wel goed door!


Een toelichting, moet dat echt?



Ik kan best wel kort en bondig vertellen, bijvoorbeeld over treinen. Over de techniek en de ontwikkelingen door de tijd heen. Maar heel misschien zijn mijn verhalen soms, zeer incidenteel, een beetje langdradig.



Jaja, dat kunnen jullie je vast niet voorstellen toch (nu horen jullie te zeggen: nee hoor, die zijn helemaal niet langdradig!) .



Collega Harry was tijdens de lunchwandeling donderdag bijna in slaap gekletst door mijn verhandeling over spoorwegen en draaistellen in  het bijzonder. Best wel heel vervelend voor hem!



Niet dat ik daar verder mee zit, zie zin 2 van dit bericht, ik klets wel door! Ik heb nu besloten mijn best wel boeiende verhalen los te laten op het treintjesforum.



Gelardeerd (mooi woord van de week toch!) met oude plaatjes, die ik speciaal voor dit doel nu al urenlang zit te scannen terwijl ik een boeiende film had kunnen kijken.


Dan ga ik ze morgen plaatsen op het treintjesforum.

Jullie krijgen, voor die welverdiende nachtrust, nu al een voorproefje van foto's met tekst.
Want ook ik slaap heel goed op zo'n best wel boeiend verhaal over treinen!




Hachelijk?

11 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Ik ben niet zo voor oude dozen. Die ruiken te onfris.

Renesmurf zei

Het is toch prachtig, al dat oude spul! Wat nu allemaal rijdt zal ook weer verouderen op den duur.

Suske. zei

en binnen 50 jaar zal men de moderne spullen van nu ook mooi vinden wegens "mooi ouderwets".

Anoniem zei

Zo hé, het niveau van deze blog is gelijk weer een stuk gestegen.
Maar wel genieten van al die foto´s uit de "oude" doos.
Kom maar op met de volgende serie.

FRANK103 zei

@brillie: dan moet je die doos eens wassen, oud is niet per se een synoniem voor vies of stinkend toch?

@René: inderdaad, over 25 jaar is wat vandaag rijdt oud.

@Suske: klopt!

@Lokkie: komt er aan!

Sjoerd zei

Ja zeg, je had al die onzin weg kunnen laten en er even bijzetten welke type treinen en waar ze rijden..

Finger2 zei

Zie en lees geen verschil. Gewoon doorgaan op oude voet.

FRANK103 zei

@sjoerd: ja hallo, dan wordt dit blog informatief of zinvol, daar ga ik niet aan beginnen hoor!

@F2 ik begon me al zorgen te maken...

www.brillie.nl zei

Van Guus M trouwens ook.

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Heer Frank-103,
Even ernstig nu! Mijn vader heeft nog met zulke dingen gereden. In België en onder treinbestuurders (ervaringsdeskundigen) noemde men die dingen 'stelletjes'. Ik weet niet hoe men etymologisch aan die benaming kwam, maar een stelletje was een van die vroegere locjes die zich op elektriekerij voortbewogen en niet zo heel erg krachtig waren. De zwakkere broertjes onder de locs, zullen we maar zeggen. Mijn vader reed liever met een diesel; die waren namelijk krachtiger, maakten meer herrie en waren dus stoerder.
U denkt dat ik een geintje maak? Nou, ik heb er even op gegoogeld en toen kwam ik heel eenvoudig hier terecht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstel
Nostalgische groeten,
De Drs.
zoon ener machinist

FRANK103 zei

@Sjoerd: dat wil je toch niet echt weten?

@Brillie: kedeng kedeng.....

@drs: ik geloof het direct, ik heb zelfs plaatjes van Belgische treinstellen! Het is ook logisch dat een treinstel minder paardjes aan boord heeft dan een lok, het is namelijk vooraf al heel precies bekend hoeveel er nodig zijn om de trein tot de gewenste snelheid te bewegen. Bij een lok is dat minder duidelijk, dat hangt af van het gewicht van de sleep wagons, en die kan wisselen. Een lok wordt dan ook met zoveel mogelijk paardjes uitgerust, om flexibel te kunnen zijn. Hoe men aan de naam treinstel komt is mij niet helemaal duidelijk, in eerste instantie sprak men over railbussen (jaren 60). Toen de gemotoriseerde rijtuigen met kabine minder op een bus gingen lijken heeft men er maar stel van gemaakt. Het is hachelijk?