vrijdag 25 maart 2011

Dinsdagavondtreinen

Tientallen, nee, honderden, emotionele reacties kreeg ik in mijn mailbox, die ik overigens geheim houd om overbelasting te voorkomen.



Het verslag van het bezoek, dinsdagavond, aan de spoorbaan van neef Erik, werd node gemist. Dan moet je wat, als bloggert zijnde.



Negeren is een optie, want teveel treinen is teveel, hoewel teveel treinen volgens mij eigenlijk nauwelijks kan.

En deze dinsdag waren er echter een paar zaken anders dan anders, in de eerste plaats was Lisanne mee naar neef Erik. Hieronder zit ze links op de foto achter het frank-103-zekeringenblokje.



Ze wilde graag zelf vaststellen dat modelspoor een enge hobby is, coole kids schieten in het PS3 spel "black ops" zombies en internet-vijanden dood.



De bezoekers van dit blog die de termen PS3 en black ops niet kennen wenst ze een fijne tijd in het bejaardentehuis toe (ze zei iets over dinosaurussen die uitgestorven zijn, maar dat herhaal ik maar niet).



Dan was neef Richard er niet en als derde is als "lok van de week' de Ae 6/6 mee, de kenner ziet direct dat het hier gaat om de 3650, een van de eerste digitale loks uit de jaren 80.



De treinen op de spoorbaan van Erik kennen maar 2 standen: ze staan/liggen stil of rijden op volle snelheid.



Dat laatste is hachelijk als het gaat om een intercity die bestaat uit 7 blikken rijtuigen met elk een sleper voor de binnenverlichting. Een eerste zekering gaat met een knal.



De wissel links vooraan in de binnenbaan is wat hobbelig, en dus liggen er regelmatig loks en wagons op hun dak.



De lok van de week demonstreert graag dat het op volle snelheid naast de rails belanden niet alleen voorbehouden is aan de 103-TEE-loks van Erik.



Ook een tweede zekering gaat met een rookwolk.



De storingen van afgelopen weken bleken te zijn veroorzaakt door een defecte booster, gelukkig heeft Erik nog een exemplaar die voor merkbaar betere voeding en digitaal signaal op de baan zorgt.



Dat er dan weer een trein op volle snelheid naast de rails beland lijkt me duidelijk. En dat dan er weer een zekering uit knalt ook. (Inmiddels nummer 3 en een bezoek aan de Action staat weer op de agenda))



Lisanne is inmiddels klaar met de treinen en stort zich op het fototoestel, met onderstaand resultaat.



Tijd om naar huis te gaan!

8 opmerkingen:

Suske. zei

ook zonder zombies in de buurt was het dus een geslaagd bezoekje.

Sjoerd zei

Eigenlijk moet die dus een baan hebben zonder bochten...

Renesmurf zei

En zo blijf je bezig he, jaar in jaar uit.

FRANK103 zei

@Suske: Lisanne is een boel gewend!

@Sjoerd: of zonder lokomotieven...

@Rene: ja, al tientallen jaren, en ik hoop ook nog tientallen jaren!

rob alberts zei

Ik mis de wieltjes bij de laatste foto.
Maar ik ben zo'n dinosaurus, zal nu wel als antwoord komen.
Vrolijke groet

FRANK103 zei

@rob: inderdaad, je geeft zlef het antwoord al....

hachelijk!

Anoniem zei

Misschien her en der vangrails monteren? Of niet zo achterlijk hard met de treinen rijden.
Ik gebruik geen zekeringen voor de treinbaan, want dan kunnen ze ook niet kapot gaan.

FRANK103 zei

@lokkie: die vangrails staan hoog op het verlanglijstje van Erik. Dat achterlijk hard rijden hoort volgens hem bij het bezit van meerdere 103 loks met 5 polig rotor!
Die zekeringen zijn er om te voorkomen dat zijn intellibox kapot gaan. Je kan bijna stellen dat voor elke opgeblazen zekering anders zijn intellibox weer overbelast zou zijn. Als de ingebouwde automatische zekering van de intellibox dan 1 op de 5 keer niet voldoende reageert moet de intellibox weer gemaakt worden. Die is nu al 3 keer gerepareerd, wat iedere keer een aantal weken duurt, vandaar de zekeringen. Di zijn veel goedkoper en sneller te vervangen!