zondag 15 mei 2011

Over de improvisatie musical

Neef Erik doet aan theatersport, wat volgens hem een beetje lijkt op 'de Lama's'.


Toen iemand geheel per ongeluk, wellicht in een vlaag van verstandsverbijstering, riep dat Erik gisteravond ook op moest treden, besloten we hier kaartjes te kopen voor die voorstelling. Het bleek te gaan om een improvisatie musical in plaats van een theatersport wedstrijd.



Bij zo'n improvisatiemusical moeten jullie niet denken aan de gelikte voorstellingen van Joop van den Ende of Albert Verlinde, maar aan iets dat daar in de (zeer verre) verte op lijkt. Er is bijvoorbeeld ook een podium!



Het komt er op neer dat het publiek meedenkt aan de verhaallijn. En dat de artiest op het podium geheel geen tekst heeft ingestudeerd, maar die ter plekke verzint. Als de muzikanten dan een willekeurig melodietje inzetten dient de artiest een fraaie ter zake doende rijm/songtekst te verzinnen en die op de maat van de muziek in te zetten.



Jullie begrijpen vast dat dat een hachelijke opgave is. Het was voor de theatersport vereniging ook de eerste keer dat ze een improvisatie musical deden.



De acteurs hadden er in ieder geval wel veel plezier in!



Een filmpje kan ik helaas niet tonen, de camera gaf een hele rare foutmelding toen ik deze op bewegend beeld wilde zetten: 'liever niet". En later: "help" en "ik wil naar huis". Ik heb me dus beperkt tot een aantal foto's.



De goede verstaander leest vast tussen de regels door dat ik de theatersporters met het hemelvaartweekend weer zie bij de stoomtram Hoorn-Medemblik, en dat kritische opmerkingen, die altijd vanuit de luie stoel gemakkelijk te maken zijn, waarschijnlijk ten koste zullen gaan van de jolijt, koek en zopie tijdens het hemelvaartweekend.



Ik zeg u: het is hachelijk!

9 opmerkingen:

Sjoerd zei

Poeh, was ik even bang dat... maar gelukkig alleen maar foto's.

Nirma zei

Vond je het wel een leuke voorstelling?

www.brillie.nl zei

In een krot gaan zitten kijken naar anderen, die denken kunst te brengen... top hoor. Wel hachelijk, maar top.

FRANK103 zei

@Sjoerd: ja, er zijn grenzen

@Nirma: ja hoor, het was leuk om te zien, vooral hoevel plezier jullie hadden!

@brillie: wat is er mis met afwisseling? Soms moet je open staan voor andere dingen, hachelijk maar waar?

www.brillie.nl zei

Dat klopt... maar ik kijk alleen naar dure kunst.

shana_lotjeh zei

Aan de foto's te zien was het een leuke bedoening.

www.brillie.nl zei

Het zijn net kerkgangers; Jes zus red ons.

Renesmurf zei

Er zit geen geluid bij, maar het klonk vast goed!
Als het maar gezellig was!

FRANK103 zei

@Brillie: is dure kunst per se goede kunst?

@shana: klopt!

@brillie: en de spellingscontrole redt ons?

@rene: het zag er goed uit, maar de klanken, daar laat ik me niet over uit.....