zondag 9 oktober 2011

De intercity sleep in ICE kleuren

Vorige maand heb ik hier verteld dat de directie van de zolderspoorbaan van mening was dat er een vervoersbehoefte kon zijn (met st. Juttemis) waarvoor te weinig materiaal aanwezig is.


Er is toen heel doordacht een emotioneel beladen antieke Lima muizenkop (mat 46) aangekocht.



Die blijkt echter een opknapper te zijn en de directie van de zolderspoorbaan vond het dus noodzakelijk om in te grijpen.



Daarnaast is het wellicht ook heel ongepast om met een (inter)nationale feestdag (st. Juttemis) reizigers in antiek materiaal te proppen, als er voor een scherpe prijs een moderne sleep intercityrijtuigen aangeschaft kan worden.



Om tijdrovend kopmaken in het station van de zolderspoorbaan te voorkomen is er gekozen voor een sleep met een stuurstandrijtuig (Bimdzf 269.2), 2e klasse.



Vanuit de stuurstand, een rijtuig met verlichting en cabine voor de machinist, kan de lok aan de andere kant van de trein bestuurd worden.



Het tweede rijtuig is een tweede klasse salonrijtuig (Bpmz 291.2).




Het derde rijtuig is een eerste klasse coupérijtuig (Avmz 111.2). Een coupérijtuig heeft een zijgang en coupé's.



Het vierde rijtuig is een eerste klasse bistrorijtuig (ARkimbz 262.4).



Dan over de lokomotief die de sleep moet trekken, eerst werd door de directie gedacht aan de DR 212 Weisse lady.



Die is echter voorzien van een eenvoudige delta decoder die de lok (zeer) matige rijeigenschappen geeft.



Optie 2 is de Duitse nieuwrode 103, voor de zolderspoorbaan heeft de directie er echter voor gekozen NS materiaal in te zetten, waardoor de 103 helaas af valt (en de 212 uiteraard ook, ongeacht decoder).



De Rivarossi 1309 heeft wisselende verlichting en is sterk genoeg om de sleep makkelijk te kunnen trekken. Deze lok drukt voortdurend wagons naast de rails, ook de reizigers van de nieuwe sleep zijn hun leven niet zeker. Dat zou een feestdag (st Juttemis) aardig kunnen verpesten!



Hoewel technisch adviseur en zwager, Marco, van mening is dat er een 1700 voor de trein hoort, heb ik gekozen voor de direct beschikbare en betrouwbare 1139.



Maar in de toekomst kan een bouwserie 28 ook? (De Piko 28 - Fyra lok - staat hoog op het wensenlijstje). Hachelijk?

3 opmerkingen:

Sjoerd zei

Volgens mij heb ik nog een 1300 loc van ik dacht Lima. Ik moet er toch eens kijken.

rob alberts zei

Een prachtig overzicht van een mooi materialenpark. Ik neem aan dat wij ons geen zorgen hoeven te maken voor de gevolgen van een openstaand dakraampje?

Even vergetend dat elders vooral geschreven wordt over plassende zakken.

Ietwat jaloerse groet

FRANK103 zei

@sjoerd: lima had vroeger ook een 1300, die was minder fraai dan de lok van rivarossi, maar reed misschien wel veel beter?

@rob: er is geen dakraam dat tot wateroverlast kan leiden, ik heb een plat dak. En op mijn zolderspoorbaan is een toilet nooit ver weg! (feitelijk 1 trap naar beneden). Je ziet trouwens (een deel) van het resultaat van 35 jaar verzamelen, dan wordt een verzameling toch vrij uitgebreid!