maandag 13 augustus 2012

Quimper SNCF

De spoorlijnen (TGV) van Parijs naar Bretagne hebben 2 eindpunten,



Brest en het zuidelijker gelegen Quimper.



Tussen Brest en Quimper rijdt een boemeltje.



Nu we op zo'n 17 kilometer van Quimper een camping onveilig maken,



ligt het voor de hand dat een bezoekje wordt gebracht



aan het station van Quimper.



Zoals verwacht staan er vooral moderne 'hybride' treinstellen van Bombardier.



Op een traject met bovenleiding rijden deze treinstellen op de bovenleiding,



op stukken zonder bovenleiding zorgt een dieselmotor voor stroom voor de elektromotoren.



De dieselmotor is op het dak gemonteerd in eenvoudig te verwijderen modules, zodat het onderhoud snel uitgevoerd kan worden.




Gelukkig komt er ook een TGV vanuit Parijs het station binnen rijden.



Hoewel ik een ICE heel fraai vind, wint de TGV het toch!


Naar mijn mening is de TGV toch het mooiste treinstel om te zien.



De stationschef vindt het nodig me te vertellen dat het maken van foto's op het station verboden is,



als ik dan direct vraag of ik foto's mag maken is dat goed, ik mag zelfs een foto maken van de man achter de knoppen.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Meningen kunnen verschillen, ik ben met de ICE naar Berlijn geweest, en dat vond ik super...

Albert y Mara zei

TGV en AVE zijn qua vormgeving mooier dan die Duitse ICE. Smaken verschillen en het Hollandse Fyra treinstel vind ik gewoon lelijk met die platte neus.
Dank dank voor alle foto's en informatie. Je hebt het beslist niet met de Franse slag gedaan. *wink, big smile*
Au revoir de Albert

Hallo zei

Yes, zij zijn mooier van uitterlijk en sneller ook zeker. Ten minste heb je al photo van de station medewerker.

Groetjes

Suske. zei

dus die man die je toestemming gaf om deze foto's te nemen heeft zich niet aan de regels gehouden.
Als dit maar de waardigheid van dit blog niet schaadt.
hachelijk !

FRANK103 zei

@sjoerd: de oranje TGV heeft bij mij, lang, heel lang geleden, een onuitwisbare indruk gemaakt, kracht en snelheid. Daar kunnen de nieuwere TGV's (Atlantique, Eurostar etc) en andere hogesnelheidstreinen wat mij betreft niet tegenop. Wat niet wil zeggen dat ik een ICE ook niet heel fraai vind!

@Albert: graag gedaan en ik ben het met je eens, de TGV straalt meer kracht uit dan veel andere hogesnelheidstreinen, tussen de verschillende ICE's zitten verschillen, de ICE2 rijdt op mijn zolderspoorbaan rond, de ICE3 zou ik best aan de verzameling willen toevoegen!


@hallo (Brillie?), ja, die staionsmedewerker vond het leuk dat er iemand interesse in zijn werk had!

@suske: als de stationschef de baas is, wat ik niet heb tegengesproken, mag die toestemming geven foto's te maken. Hij wilde weten waarvoor de foto's waren en hobby vond hij een goed antwoord. Zo ben ik ook binnen bij de overdekte draaischijf van chambery geweest, gewoon netjes vragen! Het niveau van het blog neemt er misschien wel door toe, een hachelijke ontwikkeling!

Albert y Mara zei

Voor alle duidelijkheid: AVE is de naam voor de hogesnelheidstrein in Spanje. De Spaanse tgv. Al een paar keer vanuit Málaga naar Cordoba, naar Sevilla en naar Madrid een AVE genomen.
Ga ook eens naar:
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/hogesnelheidstreinen/ave_-_spaanse_hogesnelheidstrein

Spoorse groeten
Albert

FRANK103 zei

@Albert: de AVE, de Eurostar en de Thalys zijn verschillende 'versies' van de TGV, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Train_%C3%A0_Grande_Vitesse

Thuis heb ik ook het boek hogesnelheidslijnen van Henry van Amstel http://www.railmagazine.nl/Boeken/3a5df858/1/Reeds_verschenen.aspx

FRANK103 zei

@albert: de eerste serie AVE's waren TGV treinstellen, op de door jou genoemde site is het 2e plaatje duidelijk een ICE3. Kennelijk rijden in Spanje treinen van meerdere fabrikanten rond!