woensdag 9 januari 2013

Treinen bij Erik: 4 maal 103


Gisteravond waren de weersomstandigheden uitstekend om weer eens aan de spoortafel van Erik te knutselen.



Koffie en vakliteratuur waren er klaar voor!

Ik had van Erik een zeer ervaren 103 voor mijn verjaardag gekregen waarvan de vorig eigenaar de kap met verf had bijgewerkt, echter met een iets donkerdere kleur 'elfenbein' (creme) dan had gemoeten.



Dus had Erik op marktplaats een tweede 103 gescoord om een kapwisselactie uit te voeren.



Deze tweede 103 miste echter wel een raam. Gisteravond was deze 103 net binnengekomen en hebben we hem goed bekeken. (hierboven!)



Zoals bij alle 103 is de verf beschadigd.



Zonder kap (hieronder) blijkt deze lok echter al omgebouwd te zijn naar digitaal, een koopje dus!



Aan de onderkant van de lok is te zien dat bij mijn exemplaar (de onderste van de 2)  het chroom al van de wielen is gesleten en komt er een koperkleur tevoorschijn!



Op zolder wordt de  lok uiteraard naast de voorloopserie 103 gezet, de lok met 1 rij roosters in de zijkant en afwijkende beschildering.



De nieuwe lok is van de hoofdserie, met dubbele roosters,schortplaten een een schaarpantograaf (en is ook een meter langer dan de voorloopserie ivm botsveiligheid).



Erik heeft ook de gerenoveerde versie van de 103 zoals deze heel lang heeft rondgereden, waarbij de schortplaten zijn verwijderd en de schaarpantografen zijn vervangen door één-been-pantografen (afkomstig van de bouwserie 111).



Uiteraard mag eerst mijn Taurus een rondje rijden.



Daarna is het 103 wat de klok slaat,



de nieuwe 103 van Erik rijdt uitstekend!



Na nog een fotoshoot ga ik rond 23.30 weer huiswaarts.



Voor de lok van Erik gaan we ramen bestellen en ik ga voor mijn exemplaar een compleet nieuwe kap halen.



Hachelijk?

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

iets teveel 103 vandaag...

Erik zei

Teveel 103?????

FRANK103 zei

@Sjoerd: dit is een mindere opmerking van je, jammer, maar het kan niet altijd top zijn!

@Erik: sorry neef, meestal is Sjoerd van de betere reacties, inhoudelijk correct, doordacht, echt van niveau. Dan mag hij best wel eens zoiets eruit flappen, hoewel een ban natuurlijk wel tot de mogelijkheden behoort!

Renesmurf zei

ja, weer meer van hetzelfde he, zoals het leven zelf, men krijg van bepaalde dingen soms nooit genoeg, haha.

suske zei

hachelijk ? nee hoor !
gewoon 103 !

www.brillie.nl zei

Ik zag toch duidelijk eentje die een 105 was. En dat is wel erg heikel.

FRANK103 zei

@René: klopt, zo krijg ik er ook nooit genoeg van om lekker te eten, te slapen en om tegen een bal te schoppen.

@Suske: je bent in de war met het blog van meneer Smurf. Heel smurf!

@Brillie: de opticiën kan je helpen, en ik zeg het je: doen!

Albert y Mara fotoblog zei

Met plezier deze log gelezen, omdat ik op mijn baan in de 70's en 80's twee 103'en had rijden. Dat was best een mooie tijd met zoons die nog thuis woonden. Nu kom ik bij ze vanwege hun kind en mijn kleinkind.
Spoorse groeten vanaf de Costa del Sol
houdoe Albert

FRANK103 zei

@Albert: geweldige modelspoorbaan moet dat geweest zijn! Je zoons hebben elk hun 103 meegenomen zodat je nu zonder zit? Hachelijke kwestie!

Ad zei

Frank,
Is de 103 serie ooit weleens bij ons de grens over geweest? Het hoeft niet op eigen kracht. Misschien is íe gesleept, Zou mooi zijn. Dat rechtvaardigt de aanschaf van zo'n machine voor de Lokaalspoor 6-baan...

FRANK103 zei

Hoi Ad,

De 103 kan niet rijden onder Nederlandse bovenleiding, ik weet niet of hij ooit voor een tentoonstelling oid Nederland in is gesleept, maar ik denk eigenlijk van niet. De 103 is zeker te zien geweest in Venlo, Bad Bentheim en Emmerich, dus foto's van een NS lok naast een 103bestaan zeker!

Overigens maakt het voor een modelbaan toch niet uit wat je laat rijden? Als je het een mooie lok vindt zou ik hem zeker niet laten staan omdat hij niet op jouw spoorbaan hoort.