zondag 1 december 2013

De Piko Fyra


De Fyra tussen Amsterdam en Breda wordt getrokken door een 186,



een Traxx F140 MS2 locomotief die is gebouwd door Bombardier te Kassel.



De locomotieven zijn eigendom van Angel Trains en worden verhuurd aan NS Highspeed.



Vanuit mijn kantoortje op Sloterdijk zie ik deze locomotieven dagelijks voorbij komen.



Voor schaalmodellen gaf NS Highspeed geen toestemming, dat had misschien te maken met de minder gunstige uitstraling



die de naam Fyra inmiddels heeft door het drama met de Albatros V250 treinstellen van AnsaldoBreda.



Fabrikant Piko heeft halverwege dit jaar vooruitlopend op toestemming van NS Highspeed toch een partij Fyra locomotieven laten maken.



Toestemming het model uit te brengen kregen ze echter niet!



Nu recent NS Highspeed heeft besloten afscheid te nemen van de naam Fyra heeft Piko kennelijk toch toestemming gekregen de modellen op de markt te brengen,



voor mij reden om zaterdag naar de winkel te rennen en een exemplaar van dit model aan te schaffen.



Op de foto's heb ik de lok naast de Marklin 28 geplaatst,



in feite dezelfde locomotief, ook eigendom van Angel trains, en zoals jullie bij de foto's van het dak kunnen zien is de Fyra lok een grijsgroen exemplaar beplakt met rode folie,



waarbij men het dak natuurlijk niet heeft beplakt aangezien je dat vanaf het perron toch niet ziet.



Prijs, rijeigenschappen en verlichting (inclusief sluitverlichting!) zijn keurig,



deze Fyra lok voldoet uitstekend op de zolderspoorbaan!



Hachelijk?

12 opmerkingen:

francky spruytte zei

Hopelijk eindigt de rit hier niet even rap als deze van het echte exemplaar.

www.brillie.nl zei

Je kan em ergens achteraf neer stallen.

Ad zei

Ik vind het lef; zo'n (Fyra) imago. En daar een treinstel van op de zolderbaan zetten. NS doet alle moeite de Fyra zo snel mogelijk te (laten) vergeten en jij haast je naar de winkel om de naam Fyra op de zolder baan onsterfelijk te maken! Mooie loc trouwens.

FRANK103 zei

@suske: de traxx doen het uitstekend!

@brillie: de lok doet het uitstekend, geen italiaan bij in de buurt geweest!

@ad: de albatros komt de zolder niet op, maar deze fraaie lok wel, met db rijtuigen van de Berlijn trein erachter

Sjoerd zei

Op zich niks mis mee. Bombardier maakt fraaie spullen.

FRANK103 zei

@Sjoerd: de traxx hebben zich inmiddels wel bewezen!

Renesmurf zei

Dat is geschiedenis.
Iets dan niet vergeten mag worden, en daar wordt dus wel voor gezorgd!

Ad zei

Ik hoor het al weer. Het wordt vast weer een kleurrijke internationale aangelegenheid, die Berlijntrein met de Fyra Traxx als trekkracht. Zie al uit naar het volgende blogbericht over dit onderwerp.

FRANK103 zei

@rene: het is nog geen geschiedenis, maar wordt het wel, dan is zo'n lok een leuk aandenken!

FRANK103 zei

Hoi Ad,

Ik had de marklin 1773 enkhuizen op het oog als trekkracht voor de berlijn trein, deze piko lok is een stuk goedkoper en ook leuk als trekkracht voor deze trein. Hij lost zijn marklin zusje, de 2803, af, die helaas niet beschikt over sluitlichten. Ik overweeg wel de 2803 te voorzien van een setje digirails verlichting, maar zo staat een geluid decoder voor de ludmilla ook al jaren op het wensenlijstje.

Anoniem zei

Hoe zijn de rijeigenschappen van een Pikolok op marklin-rail? Geen last van ontsporingen e.d.. Gaat de sleper goed over de wissels?
Het is een mooie lok, vandaar de vraag

FRANK103 zei

Hoi anoniem, de Piko 186 in Fyra kleuren rijdt uitstekend, even goed of beter dan haar Marklin 186 zusjes. Een uitstekende lok waar je, gezien de prijs van rond 120 euro, veel plezier aan zult beleven!
Enige aandachtspunt zijn de plastic buffers die afbreken bij een botsing met een zware metalen Marklin 1200. Maar dat vinden de modernere Marklin locomotieven ook niet fijn.