vrijdag 24 januari 2014

Locomotieven verzamelen


Bij het vorige bericht heb ik een aantal Oostduitse locomotieven van mijn zwager Marco laten zien,

(Re 4/4 II, Ae 6/6 en Ae 6/6)


locomotieven die voor een deel gemaakt zijn in de jaren 60 en 70 in Oost Duitsland.



Die locomotieven kan je onmogelijk vergelijken met de Marklin locomotieven die ik bij dit bericht laat zien,

(Re 4/4 II)


de Marklin locomotieven komen uit West Duitsland waar de consumenten meer tijd en vooral geld hadden voor modelspoor

(Re 460)


en waar ook fabrikanten meer mogelijkheden hadden om de afgebeelde pareltjes te produceren.

(Ae6/6 Marklin 3650)


En de absolute top in mijn verzameling is dan de door de Zwitserse HAG fabriek geproduceerde Bls lok die ik meer recent heb gekocht.

(HAG 180 Bls lok 162 Court)


Maar ga je het hebben over een waarde, dan zouden de locomotieven van Marco misschien helemaal geen slecht figuur slaan tegenover

(Re 460)


de in grote hoeveelheden geproduceerde eenmalige unieke modellen van Marklin,

(Re 460)


het is echter altijd de vraag wat de gek voor een locomotief geeft.

(krokodil Ce6/8)


En met de vergrijzing van de Nederlandse bevolking in het achterhoofd en de afnemende interesse van de jeugd voor modelspoor kan het best zijn

(moderne Traxx lok bouwserie 482)


dat over 20 jaar er nauwelijks gekken te vinden zijn die nog iets voor een verzameling Marklin of Oostduitse locomotieven wil geven.

(Re 4/4 IV)


Of een verzameling dan gebruikt kan worden om een pre-pensioen of een Italiaans sportautootje te financieren is nog maar de vraag.

Bls Re 465)


Hoewel mijn Marklin modellen van Zwitserse  locomotieven niet regelmatig op de spoorbaan staan,

(Loki en de Bls Re 465)


daar staat immers het NS materiaal, vind ik ze wel erg leuk!

(Ae 3/6)


De kenner ziet vast dat er in mijn huidige verzameling nog wel wat Zwitserse lokseries ontbreken, zoals de Re6/6.



Hachelijk?

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

Je hebt inmiddels wel een aardige verzameling opgebouwd. De vraag is natuurlijk wat het straks waard zal zijn. Het blijft natuurlijk wel een investering.

FRANK103 zei

@sjoerd: eigenlijk kijk ik niet naar de waarde, dat is alleen relevant voor de verzekering. Ik ben niet van plan een lok weg te doen als daar niet een verbeterd model voor terug komt, wel wordt het steeds iets moeilijker een lok voor een schappelijk bedrag te kopen van een model dat nog niet in de verzameling ziit.

Ad zei

Een verzameling als oude dag voorziening is denk ik sowieso een riskante onderneming; als zelfs het pensioen al niet meer waardevast is. Voordeel van een verzameling van Zwitserse (Märklin) locs is; ze mooi blijven om naar te kijken. Daar kun je tijdens pensioen nog van genieten, terwijl het pensioen misschien in rook is opgegaan...

Renesmurf zei

ja, kijk, zo op de rails zijn ze toch het allermooist he!

FRANK103 zei

@ad: het zou zomaar kunnen zijn dat de pensioengerechtigde leeftijd naar 75 gaat, tegen die tijd heb ik waarschijnlijk helemaal geen behoefte meer aan een Italiaanse bolide aangezien mijn rollator toch niet in de kofferbak past, nee, dan kan ik maar beter een mooie verzameling marklin locomotieven op zolder hebben staan die ik ondanks reuma en staar toch probleemloos rondjes kan laten rijden!

Albert y Mara fotoblog zei

Ook m'n lief heeft veel treinen in de vitrine staan o.a. een 3737 van Philotrain die hij in 1977 kocht voor op vijf gulden na duizend gulden. Of ie zoveel waard is geworden, ik betwijfel het. Gewoon voor de lol kopen en niet voor de investering is onze beider mening.
Ik heb natuurlijk moeten glimlachen om de boskat Loki op de drie na laatste foto. Nog een beetje te handhaven dat beestje?
Groetjes Mara

FRANK103 zei

Hoi Mara,

Zo'n philotrain 3700 blijft zeker veel geld waard, ook omdat er tot op heden maar 1 andere fabrikant is geweest die een 3700 heeft gemaakt, namelijk artitec, en ook dat model is voor marklin ruim 600 euro. Maar hoe de prijs van de philotrain en artitec zich ontwikkelen als roco of piko een 3700 op de markt brengen voor ongeveer 250 euro?
Loki iis een hele lompe kat, war bibbel nog nooit schade aan de spoorbaan heeft aangebracht heeft loki al een fietsenstalling geplet en ook de perronoverkapping vond zijn aanwezigheid niet geweldig. Loki mag dus niet meer op de spoorzolder. Maar fotogeniek is het beestje zeker!

Met vriendelijke groet,

Frank

FRANK103 zei

@rene: ja, treinen op de rails geven de leukste plaatjes!

www.brillie.nl zei

Het spoor ligt er hier wel natuurlijk bij. Kijk zo kan het dus ook... :)

FRANK103 zei

@brillie: natuurlijk ligt het spoor, dat kan zeker! Maar of het natuurlijk ligt, dat is de question!