zaterdag 16 augustus 2014

De SBB lokomotieven



Sinds zondag is de spoortafel op zolder bewoond door mijn verzameling SBB (Zwitserse staatsspoorwegen)

(SBB Re 460)


en BLS (Bern Lotschberg Simplon spoorweg)

(Bls Re465)


locomotieven en wagons.

(SBB Re 4/4 III)


Dat zijn vrijwel allemaal



moderne snelle elektrische locomotieven,

(BLS re 4/4)


ook al ziet een BLS Re 4/4 er



door zijn bruine kleur



enigszins gedateerd uit.



Uitzondering is uiteraard de antieke Zwitserse krokodil,

(SBB Be6/8 III)


gebouwd rond 1926, door zijn kracht en betrouwbaarheid ingezet tot in de jaren '80.



Deze krokodil uit de Marklin set 3300 was zondag de eerste lok op de spoortafel,



en na een drupje olie deed de lok vanmiddag uitstekend haar werk.



Ook de andere lokomotieven lieten duidelijk merken met plezier hun rondjes te rijden,



zodat ik zo langzamerhand vrees dat de Zwitserse loks



wel eens langer dan een halfjaar op de zolderspoorbaan zullen staan.



Hachelijk?

13 opmerkingen:

Ad zei

Prachtige locs hebben die Zwitsers, om jaloers op te worden. Ik denk dat een verlenging geen bezwaar is. De BLS Re 4x4 is toch 'De Poepdoos' bijgenaamd?

FRANK103 zei

Hoi Ad,

ja, die BLS Re 4/4 noemen we hier de poepdoos. Maar onder die naam kan je hem verder op internet waarschijnlijk niet vinden, dan werkt Bls Re 4/4 veel beter!
Tot nu toe zijn maar een paar van mijn locomotieven aan bod gekomen, ik ga ze allemaal laten zien! Er komen dus meer delen! Dan ga ik ook nog de 3 Oostenrijkse loks op de baan loslaten, de 1020, de 1141 en de Taurus.
Vriendelijke groet
Frank

Sjoerd zei

Daar zijn die locs toch ook voor, rijden met die handel... Ik geef toe die krokodil steelt de show.

Anoniem zei

Prachtig Frank ! Vooral de Krokodil. Doe zo voort. Groeten uit IJsselstein.

Paul zei

Die krokodil is een van de mooiste loks ooit.

robalberts zei

Voor vakanties in Italie ben ik een paar keer door Zwitserland gereden.
Vreemd genoeg altijd met een auto en nooit met de trein.

Leuke foto's van jouw prachtige verzameling.

Vriendelijke groet,

Albert y Mara fotoblog zei

Met genoegen kijk ik uit naar je volgende log, want met Zwitserse en Oostenrijkse locomotieven heb ik me NOOIT bezig gehouden. Begonnen met DB en de afgelopen twintig jaar tot 2005 NS modellen in vitrine gespaard. Spoorse groeten Albert

francky spruytte zei

mooie verzameling treintjes. En geen spoor van een gezonde hap ? Heikel !

lionel lines fan zei

Een mooie verzameling heb je daar rijden. Goed dat Catzilla terug in d'r hok is. Ja die vroege elektrische locomotieven als de Krokodil zijn inderdaad mooi. Persoonlijk vind ik stoomlocomotieven met al die bewegende drijfstangen aantrekkelijker.
Die Taurus vind ik een leuk bol vormpje hebben. Een klein nadeel van E-locomotieven is dat er een minder aantrekkelijk geluid uit de luidspreker komt, ook daarom liever diesel of stoom. Maar desalniettemin, ik zie de Zwitsers graag nog een tijdje op dit blog.
Groet
Eggo

Renesmurf zei

De Zwitsers kunnen goed de bergen op en af he, krachtig spul daar, en sneeuw is geen probleem.

www.brillie.nl zei

IS het stoom gebeuren weer begonnen?

FRANK103 zei

@Sjoerd: die krokodil was vroeger niet mijn droomlok, die was gewoon onbereikbaar. Dat deze lok nu toch tot mijn verzameling hoort, ja, daar ben ik ook erg blij mee!

@Marco: zo zie je dat ik soms toch naar iemand luister, soms.

@Paul: zeker!

@Rob: ik kan ook niet beweren dat ik veel met de trein reis tijdens vakanties, in zwitserland en Oostenrijk heb ik heel weinig in de trein gezeten. Naar treinen kijken, dat heb ik dan weer wel gedaan.

@Albert: mijn tweede Marklin lok was een Oostenrijkse 1020, wij gingen vroeger altijd naar Oostenrijk op vakantie, de Oostenrijkse spoorwegen hebben me altijd erg aangesproken, alleen waren er weinig modellen van te koop. Dat gold ook voor de SBB, pas de laatste 20 jaren is de keuze aan modellen en kleurvarianten enorm toegenomen, vroeger was er maar een enkele Zwitserse lok te koop.

@Suske: de gezonde hap foto's bewaar ik tot een geschikt moment

@Eggo: ik heb diverse stoomlocomotieven op de spoortafel staan, met losse tender zoals de 03, 18, 23 en 50 en diverse tenderlokjes van de series 64, 74, 75, 86 en 85. De 64 en een 18 zijn met geluid. Er staan diverse duitse diesels waarvan de railbus, V200 en de V160 zijn voorzien van geluid. De eloks zijn geen van alle voorzien van rijgeluid, wel hebben er een paar een toeter.De krokodil maar ook de Ae 3/6 hebben stangenaandrijving, niet zo indrukwekkend als dat van een stoomlok, maar toch anders dan een moderne elok. Eigenlijk heb ik me in mijn verzamelwoede nooit erg willen beperken, en heb meer gereageerd op aanbiedingen dan da ik echt een tijdperk nastreef. Ik zou nu niet meer iedere lok in de verzameling nog kopen, aan de andere kant ben ik ook niet van plan iets te verkopen. Alleen nieuwe aankopen worden steeds lastiger, er staat immers al zoveel.

@René: nee, dat heeft men in Zwitserland goed geregeld, maar wel noodgedwongen, in de bergen valt ieder jaar zeker een pak sneeuw!

FRANK103 zei

@Brillie: nee, dat heb je niet goed gezien.
Ik kan trouwens op jouw blog geen opmerkingen meer plaatsen, ik krijg dan rare meldingen en kom niet verder. Hachelijk!