zondag 5 oktober 2014

Open dag Nedtrain Leidschendam


Vandaag was de open dag bij de lijnwerkplaats in Leidschendam,



waar onderhoud wordt uitgevoerd aan treinstellen.



Er zou wat ander materiaal te zien zijn dan bij de open dag in Haarlem,



zoals de ICE, blokkendoos



en 65 van de SSN.



Het parkeerterrein en de koek en zopie was goed geregeld,



de handelaren hadden niet veel



noemenswaardigs liggen (NVBS had wel een aantal mooie boeken),



ik heb me gericht op het maken van foto's.



Het is lastig om treinen te fotograferen met weinig mensen erop,



en tevens is de hoek tot het materiaal niet geweldig.



Om belichting binnen en buiten de trein te compenseren



heb ik een paar HDR foto's gemaakt,



zonder de bewerking te overdrijven.



Zo was het toch



een leuk bezoek aan Leidschendam!



Hachelijk?

7 opmerkingen:

Sjoerd zei

Mooie foto's zijn het geworden. M.b.t. de 360 reeks van gisteren moet ik eens opletten. Volgens mij staan er nog meer op het Chemelot terrein. Eens een keer de Camera meesmokkelen.

Ad zei

Ha Frank, toevallig dat we daar beiden rond hetzelfde tijdstip hebben rondgelopen. Mooie foto's weer. Werkplaats Leidschendam was voor mij wel heel gemakkelijk te bereiken. Stukje fietsen, verder met de Randstad rail en we zijn er. Moet voor jou nog wel een behoorlijke reis zijn geweest.

Renesmurf zei

Wat een techniek toch allemaal he, en dat is het dan waard om eens getoond te worden.

lionel lines fan zei

Wederom mooie foto's.
Waarom steekt er een puntige stok vooruit de ICE? Is mij nog nooit bij Arnhem opgevallen als zo ding stopte. Alternatief voor de negentiendeeeuwse koeienvanger? De hondenprikker?
Afijn, die 1200 is en blijft de mooiste, hoe je hem ook schildert. Dat zo een mooi ontwerp zo'n vage elektrische binnenuitvoering kent met schakelweerstanden, is bijna niet te bevatten. Maar goed, het is een Amerikaanse machine....die leveren soms nogal basic equipment.
Groet
Eggo

FRANK103 zei

@sjoerd: bedankt, en als je mag fotograferen dan zou ik dat ook doen, maar als ze expliciet fotograferen verbieden, dan is het helaas pindakaas!

@ad: het was 45 minuten rijden, a8, a5 en a4. Maar ik was samen met neef Richard op pad, dus het was erg gezellig. De terugreis ging via Leiden om Lisanne op te halen, dan nog gestopt bij de mcdrek bij aalsmeer (spottersplek) en noh langs Harlaar in Badhoevedorp geweest. Een hele rit dus!

@rene: ben ik helemaal met je eens, vooral de dieselmotor van de diesel 3 vonden we indrukwekkend!

@eggo: de stang die je ziet zit vast aan de scharfenberg koppeling waarmee je 2 treinstellen kunt koppelen, de stang zorgt er voor dat de koppelingen goed centreren. Je ziet zo'n stang ook bij andere treinstellen.
De 1200 is een lok uit 1954, ruim 60 jaar oud en dus ook met ouderwetse techniek. Maar volgens mij wel degelijker dan een boel moderne treinen! Deze keer mochten we niet door de motorkamer van de 1200 lopen, anders had ik daar zeker foto's van laten zien!


Albert y Mara fotoblog zei

Ik heb er geen behoefte aan om voor de 175 jaar spoorfestiviteiten terug te komen in Nederland. Daarom ben ik blij dat je deze reportage gemaakt hebt. Mijn hartelijke dank.
Spoorse RENFE Groeten
Albert

FRANK103 zei

@Albert: graag gedaan hoor! En het is veel van hetzelfde, ik twijfel of ik naar het gebeuren in Amersfoort ga, dat is waarschijnlijk ook weer vergelijkbaar. Maar omdat ik nog nooit in Amersfoort geweest ben bij de rijtuigenloods, is de kans wel groot dat ik er ga kijken!