Tot op heden zijn we bezig met het schaduwstation, een parkeergarage voor treinen.
Hier bevinden zich 9 parkeerdekken voor elk 4 treinen, zodat er in totaal 36 treinen geparkeerd kunnen worden.
Na het bouwen van het parkeerdek van hout
wordt er een blauwe isolatiemat op gelijmd, om het geluid te dempen.
Dan wordt de rails gemonteerd, aangesloten en vastgeplakt.
Als de rails vast ligt moeten we testrijden.
Met verschillende locomotieven en rijtuigen, met verschillende snelheden.
Bij ontsporingen moet de oorzaak direct opgelost worden om toekomstige problemen te voorkomen.
Op het hoogste niveau van de parkeergarage hebben we een rotonde gebouwd,
deze maakt het mogelijk om treinen terug te sturen naar het zichtbare station,
dat nog geheel gebouwd moet worden, of terug de parkeergarage in.
De sporen van de parkeergarage moeten nu aangesloten worden op de bezetmelding,
zodat de computer straks weet waar zich een trein bevind.
De wissels moeten ook aangesloten worden op computerprints, zodat deze door de computer kunnen worden bestuurd.
Als dat probleemloos werkt komt het volgende niveau op de baan, het zichtbare station.
Hachelijk?
12 opmerkingen:
Hoi Frank, dat ziet er allemaal al goed uit. Mare wat 'n klus man.
Groet Kees.
Dat wordt een architectonisch hoogstandje zo te zien...
Hoi Frank,
Nou nou.. dat is nog hard werken ook!!
Maar het word wel een fantastische baan. Mooie lokken hebben jullie ook al even laten zien. Grappige foto van je twee hard werkende vrienden met de boormachines.
Deze baan moet toch wel koninklijk geopend worden als hij klaar is neem ik aan. Misschien een uitnodiging voor Maxima..??!
Veel succes nog Frank!!
Groeten, Marco
@kees: we hebben er veel plezier in, dat maakt het een leuke klus!
@sjoerd: het ziet er bijzonder uit, dat wordt natuurlijk ook veroorzaakt door de ruime die tot onze beschikking staat!
@Marco: het zijn mijn neven Erik en Richard, die hier trouwens niet genoemd willen worden. Erik heeft vooral jaren 80 of altbau Duitse locomotieven en moderne Zwitserse treinen, we hebben gisteravond alle Duitse lok's getest op rijden en ontsporen. Dat ging goed! Een modelspoorbaan mag eigenlijk nooit klaar zijn, we wachten dus nog even met het bellen van Maxima.
Het is toch een schitterende hobby. Niet zo zeer voor mij, maar zeer leuk om te zien zo.
Wow, zo iets heb ik nog nooit gezien, bedankt dus voor deze reportage over de geboorte van een parkeergarage voor treinen!
@Rene: wij vinden het ook een schitterende hobby, er gaat genoeg tijd en geld in zitten, dat doe je niet als je er niet zoveel plezier in hebt!
@gerda: bedankt! Het was Ad die riep dat ik weinig liet zien van de spoorbaan van Erik, terwijl ik daar toch bijna iedere week aan meehelp en foto's van maak.
Frank, bedankt voor de update. Wat een joekel van een baan. Hoe komt neef Eric nog aan al die m-rails? Een schaduwstation van 9 vediepingen met in totaal 36 sporen. Indrukwekkend! Ziet er goed uit. Geen appeltaart of andere vorm van een eenvoudige, doch voedzaam tussendoortje op? Afzien hoor!
@ad: neef Erik heeft al die rails van zijn vorige baan, en er is nog aardig wat over ook. Alleen zijn de wissels en de passtukjes nu wel op. De zichtbare baan wil hij bouwen met c rails, hiervan heeft Erik bijna niets. Gezien de aanslag op de bankrekening die een mooie aankoop aan c rails vast betekent, wordt dat 2017.
Het niveau van dit weblog had vast weer een onvoorstelbaar niveau bereikt als ik dit bericht had voorzien van fetenswaren (foto's van etenswaren), ik heb deze dus niet geplaatst. Wat niet betekent dat we geen appeltaart hebben gegeten, of dat daar foto's van zijn gemaakt. Hachelijk?
Dat wordt een mooie baan. Prachtig verslag. Volgende keer die mensen niet meer in de reportage verwerken. Werkt heel storend!!! Wel met gezicht of anders helemaal niet. Ik weet dat dit jouw hachelijke aanpak is en blijft Frank *WINK*.
Met blokje over de ogen, spoorse groeten Albert
@albert: die mensen willen eigenlijk niet in dit verslag, als compromis willen ze een balkje. Dat het storende lieden zijn, daar kan ik ook een blog over vullen! Maar ze zijn familie, volgens mijn moeder, en die heeft verstand van dat soort zaken.
Veel en hard werk maar het resultaat zal mogen gezien worden.
Een reactie posten