vrijdag 29 december 2017

De OBB restauratiewagon


Een leuk onderdeel van een verjaardag is het krijgen van cadeautjes die zien op (model)spoor!



Een paar van deze cadeautjes ga ik hier laten zien op het blog, uiteraard omdat ik er iets (slaapverwekkends) over kan vertellen!



Het eerste cadeau heeft mijn broer Rob, die hier trouwens niet genoemd wil worden, uitgezocht bij meneer Huider te Heerhugowaard.



Het is een Eurofima (Europäischen Gesellschaft zur Finanzierung von Eisenbahnmaterial) restauratiewagon. In de jaren 70 is voor de Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Belgische, Italiaanse en Franse spoorwegen een standaard rijtuig ontwikkeld voor zowel 1e als 2e klasse dat in zeer grote aantallen gebouwd is, de zogenaamde Eurofima rijtuigen.



Deze moderne rijtuigen waren geschikt voor 160 km/h, na verbeteringen voor 200 km/h. Na verloop van tijd zijn er ook Eurofima ligrijtuigen en restauratierijtuigen gebouwd. Als jeugdige F103 was ik al driftig op zoek naar de oranje Marklin Oostenrijkse Eurofima rijtuigen, vooral de 2e klasse rijtuigen waren moeilijk te vinden.



Zoals op de foto's te zien is had ik een sleep van 5 rijtuigen verzameld. Na de oranje kleurstelling zijn de Oostenrijkse spoorwegen voor sneltreinen overgegaan op antraciet/rood, ook wel Valousek - design genoemd.



Het restauratierijtuig is in deze Valousek kleuren. Inmiddels heeft de OBB de kleuren van het snelverkeer weer gewijzigd in New Design, met z'n opvallende oranje daken.



Naast het New Design rijden in Oostenrijk nu ook de zogenaamde Railjet sneltreinen, die met 230 km/h een iets langzamer (en goedkoper) alternatief voor de Duitse ICE treinstellen vormen.



Natuurlijk kan het restauratierijtuig probleemloos tussen de oranje Eurofima's ingezet worden, maar het lijkt me wel heel leuk om 2 tweede klasse rijtuigen en een eerste klasse rijtuig te scoren om dan een mooie Valousek-design intercity op de spoortafel te hebben staan.



Hachelijk?   

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ach, je moet altijd wat te wensen overhouden, anders weten ze ook niet meer wat ze je kado moeten geven

FRANK103 zei

@sjoerd: het wordt wel lastig iets te verzinnen, de zolder staat al zo vol!

Suske. zei

Leuk zo'n verjaardagsgeschenk.
Wie veet waarmee ze de volgende keer zullen afkomen.
Heikel ?

FRANK103 zei

@Francky: volgend jaar deze tijd kan ik het je vertellen!

Ad zei

Frank,gefeliciteerd. Mooie wagon. Die linker Taurus op de laatste foto is mooi. De andere vind ik trouwens ook heel fraai.

FRANK103 zei

@Ad: de laatste foto is gemaakt bij Laurent, op één na zijn het zijn Taurussen die te zien zijn. Ik vind de Taurus ook een erg fraaie lok, en de toonladder die deze lok laat horen bij het wegrijden maakt hem helemaal bijzonder. Als over 10 jaar de geluidsdecoders voor 25 euro te koop zijn ga ik mijn Taurussen ook voorzien van een geluidsmodule, anders loop ik vast nog wel een keer tegen zo'n fraaie Roco Taurus aan op een modelspoorbeurs... ;-)