donderdag 17 januari 2019

De stamtafel


Iedere 6 weken wordt er een stamtafel door leden van het 3-railforum georganiseerd



in hotel De Rijper Eilanden in een dorpje hier iets verderop.



Deze bijeenkomst stond in het teken van het locomotiefonderhoud,



het schoonmaken en voorzichtig smeren van de locomotieven.



Dat is doorgaans een smerig klusje,



meestal krijgt de lok een vers drupje olie als hij minder goed gaat rijden,



dat helpt dan even maar vervolgens zit er een nog grotere laag opgedroogde olie in de lok.



Wasbenzine en een wattenstaafje moeten worden gebruikt om de opgedroogde olie te verwijderen,



motorschild, anker en koolborstels moeten met wasbenzine ontvet worden



zodat uiteindelijk de lok weer veel beter loopt.



Ik had geen vervuilde lok meegenomen maar heb vooral rondgelopen,



wat foto's gemaakt en gekletst met de aanwezigen.



In het kader van de privacywetgeving zal ik voorzichtiger moeten zijn



met het plaatsen van foto's waar mensen herkenbaar op staan.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Lijkt me toch wel leuk als er iedere keer iets anders op het programma staat

francky spruytte zei

zo leer ik weer wat bij zoals wat men met wattenstaafjes kan doen.

Ad zei

Zo'n bijeenkomst lijkt mij erg nuttig. In Rijswijk heb ik nog in dubio gestaan om een rollenbank aan te schaffen. Toen niet gedaan, het was aluminium uitvoerig en een duurdere roestvrij stalen zou beter zijn. Wat is wijsheid? De Märklin uitvoerig vind ik de aantrekkelijkste; maar is natuurlijk ook weer een stuk duurder.

FRANK103 zei

@Sjoerd: de afwisseling verklaart misschien ook de hoge opkomst, de leden hebben zelf de onderwerpen genoemd en het schema is bekend.

@Francky: er gaat een wereld vol wattenstaafjes voor je open?

@Ad: de rollenbank van Zeller is goed, die is volgens mij van aluminium en kost ongeveer 50 euro. Die marklin rollenbank is rond 250 euro, dat is flink duurder. Ik ben ook van plan er een te kopen, misschien dit jaar in Dortmund.

Kees zei

Weer een mooie serie Frank, en 'n mooie nieuwe kopfoto weer.
Groet Kees.

MarcStouten zei

Een zeller zou ik zeggen, kun je paar NSR 908's kopen en hou je nog geld over

MarcStouten zei

😂😂😂😂😂

FRANK103 zei

@kees: bedankt

@Marc: inderdaad een Zeller, maar nsr 908 denk ik niet, eerder een nsr gt40