zondag 16 juni 2019

De bouw van de Z spoor plankjeZ


Ik was in januari 2019 bij Matthijs geweest om zijn schaal Z plankjeZ te bekijken,



eigenlijk leek het me meteen erg leuk om mee te doen.



Ik heb van lang geleden nog een doos schaal Z materieel op zolder staan, ik heb al eens geïnformeerd hoeveel het oplevert als ik het zou verkopen, dat was echter de moeite niet waard.



Door mee te doen met de plankjeZ zou ik alsnog weer een boel plezier aan mijn schaal Z spullen kunnen beleven,



in mei heb ik dan ook de knoop doorgehakt en een paar pakjes rails besteld.



Bij de bouwmarkt heb ik een plaat van 122 bij 61 multiplex gekocht, deze heb ik meteen in stroken van 22 cm laten zagen, en op lengte 44 cm.



Van reststukjes heb ik pootjes gezaagd en onder de plankjes geplakt en geschroefd.



Dan ben ik naar Matthijs gereden om de rails precies op de juiste plaats op de plankjez te plakken,



de kleinste verschillen zouden er al voor zorgen dat de plankjez niet goed te koppelen zijn.



Een plankje werd aansluitplank,



met draden aan de rails zodat de locomotieven stroom krijgen.



En er moesten nog magneetjes gemonteerd worden.



Daarna heb ik ook nog 2 bochten gemaakt



zodat er een ovaal gebouwd kan worden.



De bocht is echter kleiner dan die van Matthijs,



mijn bochten zijn dan niet goed uitwisselbaar met die van de anderen.



Hier ga ik nog eens goed over nadenken,



misschien is het toch verstandiger Rokuhan bochten te kopen?



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik moet zeggen het heeft wel wat, dit systeem.

Suske. zei

Zo heb ik weer wat bijgeleerd, alleen weet ik niet meer wat.
Heikel ?

Ad zei

Ik zie dat schaal Z niet alleen een Märklin aangelegenheid is. Er zijn ook andere aanbieders van rails en materieel?

FRANK103 zei

@Sjoerd: dat dacht ik ook, handzaam en simpel!

@Francky: het is niet de bedoeling dat je iets opsteekt van dit blog, mocht je geheel per ongeluk wel iets overhouden van een bezoek aan dit blog, dan bied ik bij voorbaat al mijn excuses aan!

@Ad: schaal Z schijnt erg populair in Japan en de USA te zijn, er zijn erg veel Amerikaanse modellen te koop met bijbehorende rails van het merk MTH en Japanse modellen en rails van Rokuhan. Je bent dus zeker niet beperkt tot Marklin!

Kees zei

Boeiende serie weer Frank over de opbouw, de poes is ook geïnteresseerd.
Groet kees.

MarcStouten zei

Wanneer ga je weer slotracen F103!!

FRANK103 zei

@Kees: literair verantwoord, dacht ik. En dar is de kat het vast mee eens!

@Marc: er is een tijd voor treinen en er is een tijd voor slotracen.

Jos Essers zei

Dag Frank, Hoe staat het project er in 2022 voor? Ik was in Altenbeken op de laatste beurs en ben erg enthousiaast. Plankjes zijn ook al aangeschaft. Groet Jos