zondag 24 mei 2020

De 1621 van Husa


De verzameling modeltreinen op zolder is uitgebreid met een nieuw exemplaar.


(de 1606 in Amsterdam Westhavens)

Met regelmaat krijgen we mailtjes of we bepaalde doelen extra willen steunen,



de kapper wil dat ik 4 knipbeurten vooruit betaal,



horeca wil dat ik nu al drankvouchers koop



en bijvoorbeeld de dierentuinen vragen om extra donaties.



Uit deze goede doelen heb ik de aankoop van een modeltreintje gekozen.


(De 1609 in Amsterdam Westhavens)

Een winkelier in de regio Rotterdam bood de locomotief voor een iets minder vreselijk bedrag aan


(Het Oude Station in Sliedrecht)

en als onderdeel van het plezier van de aankoop van een nieuwe lok had ik besloten deze zelf in de winkel op te halen.



Ik moest daarvoor ook weer voor het eerst sinds 6 weken benzine tanken.


(Italiaanse puntdakwagens)

De 1621 stond al jarenlang op mijn wensenlijst, maar vond ik eigenlijk altijd te duur.


(Piko NS Cargo 2300 diesellok)

Neef Erik, die hier trouwens niet genoemd wil worden, adviseerde laatste jaren al


(Roco 1609, 199,95 zonder geluid)

beter ieder jaar één duurdere lok te kopen dan 3 goedkope modellen,


(Bips heeft er zijn mening over)

die elk nog omgebouwd moeten worden en vervolgens in de vitrinekast belanden.



Deze Husa komt niet in de vitrinekast te staan.


(de 1621 uit de doos)

In 1989 is ACTS (Afzet Container Transport Systeem) opgericht,



de eerste concurrent van NS Cargo.



In 2010 werd ACTS gekocht door Husa


(Gele verlichting)

en in 2011 werd de naam van de onderneming gewijzigd in Husa Transportation Railway Services.


(Rode sluitlichten)

In januari 2014 werd besloten te stoppen met de treinen,



alle contracten werden per 1 februari 2014 overgedaan aan andere railvervoerders.


(De Husa, Raillogix en DB Schenker achteraan, met duidelijk andere dakopbouw en een airco verraden dat dit model in het geel in de NS dubbeldekker-set zat)

Husa had 4 1600 in gebruik, deze 1621 van februari 2010 tot februari 2014.


(Raillogix heeft witte verlichting en de DB Cargo heeft -foutief- een airco unit op het dak)

Dat klopt niet helemaal met een aantal andere locomotieven op de baan,



zoals de NS Highspeed 186, de 1600 van Raillogix,



en de grijze ELL Vectron, maar gelukkig is er niemand die dat echt boeit.



Hachelijk?

14 opmerkingen:

Marco Luijken zei

Hoi Frank,
Je hebt weer een mooie aanwinst. Je hebt helemaal gelijk om jezelf weer eens te verwennen. Een mooi en goed doel.
Zag ook die 2384 voorbij komen. Dat is ook een hele mooie vind ik.

Groeten, Marco

FRANK103 zei

@Marco: je hebt eerder bij de reacties (over de roco 1100) geschreven dat je deze Piko lok hebt gekocht en dat je ook zelf op een 2300 hebt gereden, dat maakt het een extra leuke aanwinst. Met de Roco RFO Shark in bestelling ben ik voor 2020 door mijn zelf opgelegde budget heen. Anders had een piko sound 2200 me ook erg leuk geleken.

Sjoerd zei

Een mooie loc, maar wat een prijzen durven ze daarvoor te vragen. Logisch dat er nog maar weinig mensen met een spoorset zijn.

FRANK103 zei

@Sjoerd: de prijzen van meeste modellen zijn afschuwelijk, goedkoopste nieuwe lok is rond 270 euro, loopt op tot 999 voor de nieuwe TEE Ram. Oorzaak is kleinere oplagen en verdergaande detaillerring en geluid. Ik koop mijn treinen in de aanbieding of op de beurs. Mijn marklin 1621 was dan 240, het prijsverschil met de Roco van 200 bestaat uit de metalen kap en geluidsdecoder in de marklin lok. De Roco is misschien iets mooier bedrukt. Met een prijs van 140 euro voor een esu loksound geluidsdecoder was de marklin eigenlijk 100 euro, een stuk goedkoper dan de roco. Zo is de plastic piko ook niet of nauwelijks goedkoper dan een marklin lok. Maar vreemd dat steeds minder mensen modelspoor kopen, nee, dat begrijp ik best!

Suske. zei

Succes met deze nieuwe aanwinst.

FRANK103 zei

@Francky: bedankt, het is een zeer degelijke locomotief waarvan er al meer op mijn baan staan.

Mirjam Kakelbont zei

Waarom komt de Husa niet in de vitrinekast te staan? Blijf je die voorlopig gebruiken? De Piko NS Cargo 2300 diesellok vind ik mooi. Lekker oranje.
Bips heeft ook overal een mening over. Net een vrouw (-:
Hachelijke groet!

FRANK103 zei

@Mirjam: Bips voelt zich, als jeweetwel kat, toch wel in zijn kruis getast! Hij heeft misschien niet meer zoveel mannelijke hormonen, een vrouw is hij niet! En ja, heuptasjes zijn in 2020 weer hip.
De husa blijft inderdaad op de baan staan. De vitrinekast daar is hij te populair voor.
Die rode ns cargo 2300 van Piko vind ik ook fraai, maar de haai vectron van roco komt er ook nog aan. Hachelijk?

Renesmurf zei

Zo kom je nog eens ergens.

FRANK103 zei

@René: ja, ik kan Sliedrecht van mijn bucket list halen!

Kees zei

Ha Frank, mooie aanwinst weer, en voor een goed doel.
Groet kees.

FRANK103 zei

@Kees: we moeten de economie helpen, dat lijkt me logisch!

Ad zei

Duur of niet, het is mooie, oerdegelijke loc, waar je vast nog jaren plezier van kan hebben. Modelspoor een dure hobby? Het is wel onbetaalbaar stukje ontspanning. Dus, ach wat is duur?

FRANK103 zei

@Ad: deze lok heeft nog een degelijke 5polige motor, geen modern Chinees prul, dat maakt hem zo goed als onverwoestbaar. Ik hoop hier nog wel 30 jaar plezier van te hebben!