maandag 6 november 2023

Naar Hoenderdaell


In de coronajaren 2020 en 2021 hadden de dierentuinen het zwaar, 

geen of minder bezoekers en wel een tuin vol dieren die honger hebben. 

Om de dierentuin Hoenderdaell in Anna Paulowna financieel te steunen hadden we besloten donateur te worden voor de tijger Afrodite. 

Hoewel de coronacrisis eigenlijk al weer voorbij is zijn we nog steeds donateur en mochten we zaterdag naar de speciale donateursdag komen. 

Voor de verandering had ik de spiegelreflex niet mee, alle foto's zijn met de telefoon gemaakt. 

Uiteraard hebben we Afrodite, een 7 jaar oude tijger, uitgebreid bekeken. 

Die interesse was niet wederzijds, onze tijger bleef rustig achterin haar hok liggen. 

In Hoenderdaell zit Stichting Leeuw, een opvang voor afgedankte circusleeuwen. 

Ook komen er dieren bij privédierentuinen in de Oekraïne vandaan. 

In Hoenderdaell worden ze getraind om weer achter hun eten aan te rennen, leeuwen die daarvoor slagen 

worden naar een beschermd reservaat in Kenia gebracht, waar ze onder toezicht in vrijheid van hun oude dag mogen genieten. 

Ook de beren in Hoenderdaell zijn gered uit voormalig Oostblok. 

De smaakvolle lunch maakt een leuke dag Hoenderdaell af. 

Na de vogelshow is het tijd om weer naar huis te gaan. 

Voor de liefhebber heb ik een filmpje!


Hachelijk?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Zon tuin waar de zorg centraal blijft , blijft mooi om te zien.

Hoop niet dat je te vriendelijk voor de wolf geweest bent, voor je het weet vertelt hij het aan zn neven en kunnen we niet meer rustig op de veluwe lopen.

Sjoerd zei

Mooi dat er ook aan opvang gedaan wordt. Een AOC voor dieren.

Suske. zei

Mooi hoe ze daar voor de dieren zorgen.
Culinair was de uitstap weer een hoogtepunt.

Ad zei

Die tijgert had op z'n minst toch wel even een knipoog of een koppie tegen het gaas kunnen geven....

Mirjam Kakelbont zei

Dat was duidelijk een protestactie van de leeuw. Misschien omdat jullie hem niet hebben geadopteerd? Vragen kon je het niet, want hij ging er weer snel vandoor. Toch mooi dat ze dieren die het moeilijk hebben opvangen en jullie daar een bijdrage aan leveren!

Noortje zei

Ik ben er in 2019 geweest en ik vond het een hele mooie tuin. Ik had pas van die tuin gehoord toen het leeuwenwelpje Remy er werd ondergebracht. Ik vond het ook geweldig om te zien hoe de dieren getraind werden om zelf weer hun eten te bemachtigen. Jammer dat het wat ver van mijn woonplaats anders ging ik er vast vaker heen

FRANK103 zei

@Erik: ik heb hem gewaarschuwd niet naar de Veluwe te gaan, daar zijn geen rode kapjes en in de Chinese keuken smaakt wolf ook erg lekker.

@Sjoerd: jammer dat het nodig is, bij Hoenderdaell doen ze dat wel heel serieus.

@Francky: het was een verantwoord uitje, ook culinair!

@Ad: we ruilen haar om voor een andere tijger of leeuw!

@Mirjam: het was volgens mij een soort Gordon actie, aandacht trekken! Maar deze leeuw gaan we niet adopteren!

@Noortje: ik vind het ook een leuke dierentuin, voor ons is het ook niet dichtbij, maar wel een stuk minder ver dan het voor jou is.