maandag 15 januari 2018

Over zichtbaarheid


Om de zichtbaarheid van de trein te vergroten moet deze in Nederland voorzien zijn van een groot wit vlak.


(hierboven de bij vorig bericht vergeten beige-blauwe 151)

Deze 111 is een voorbeeld van het Duitse experimenteren met witte lijnen om de zichtbaarheid te verbeteren.



De precieze omvang van het Nederlandse witte vlak staat ergens in de regeltjes die ILT heeft verzonnen, hierin ook de ingangsdatum van deze verplichting.



De serieuze modelspoorder kan geen moderne locomotieven op een Nederlandse spoorbaan inzetten die niet aan die regeltjes voldoen!


(De 120 is zonder witte strepen vrijwel onzichtbaar....)

Dat was een dilemma toen ik op zoek was naar een bouwserie 189, de Duitse variant heeft een smallere streep en de Nederlandse versie heeft echt een groot wit vlak.



Uiteraard maakt het uit, de verkeersdeelnemer bij de spoorwegovergang



ziet een trein met zo'n wit vlak toch veel beter aankomen.



Ook indien het gaat om een vrolijk



groen gespoten reclamelocomotief!



Als ik de SBB Vectron kritisch bekijk dan vermoed ik dat dit exemplaar



met deze print nooit toestemming gaat krijgen om in Nederland te rijden.



De Siemens fabriekslocomotief heeft gelukkig wel een groter wit oppervlak,



 en zou wat betreft witte vlakken vast zo toegelaten worden.



Hachelijk?

17 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik vind dat ze allemaal knalgeel moeten zijn, dan zie je ze het beste! En dat vind ik tevens de mooiste treinkleur.

FRANK103 zei

@Rene: knalgeel dat wordt inmiddels niet zoveel meer gebruikt voor locomotieven, NS reizigers heeft sowieso de voorkeur voor treinstellen, en het goederenvervoer gebruikt bijvoorbeeld het rood van DB cargo of de kleuren van de exploitant van de lok. Of zoals bij de 2803, de kleuren van de leasemaatschappij. Maar knalgele locomotieven , nee, die worden zeldzaam!

Albert y Mara fotoblog zei

Interessante log over dat witte vlak voor op een moderne lokomotief. Bedankt.
Met spoorse groeten Albert

Sjoerd zei

Signaalgeel en reflecteren... Dat zou de eis zijn die ik zou stellen als ik het voor het zeggen had

FRANK103 zei

@Albert: het is een poging om niet altijd een oppervlakkig bericht te plaatsen!

@Sjoerd: als de fietser of automobilist bij de spoorwegovergang de 3 lampen van de trein al over het hoofd ziet, dan vrees ik dat de witte, gele of welke kleur dan ook vlakken, ook volledig over het hoofd gezien worden. Maar signaalgeel reflecterend klinkt wel goed!

Suske. zei

Om het even welk kleur mag van mij. Als het maar zichtbaar is voor iedereen, dus ook voor degenen die er zich niets van aantrekken. Heikel ?

FRANK103 zei

@Francky: het witte vlak zou voor betere zichtbaarheid moeten zorgen, waar anthraciet of zwart juist zorgt voor minder zichtbaarheid. Maar of iemand zich er iets van aantrekt?

mirjam kakelbont zei

Nog nooit van gehoord dat treinen vanwege de zichtbaarheid een groot wit vlak moeten hebben. Die regeling is vast niet zo oud want als ik aan treinen denk, zie ik ze voor me in het geel met blauw.
Zo leuk dat zelfs de lichten van de locomotief branden (-:

Kees zei

Hoi frank, echt serieuze regels, dat wel, of de loks er mooier van worden is de vraag.
Groet kees.

FRANK103 zei

@Mirjam: de verplichting van witte vlakken hangt vast samen met de privatisering van het spoor, vroegah was er staatsbedrijf NS, toen kregen we prorail, ns reizigers en ns cargo en daarna nog heel wat andere vervoerders, het werd toen nodig om regeltjes vast te leggen. Waaronder de witte vlakken!

@Kees: mooi wit is niet lelijk?

Anoniem zei

Het grote witte vlak was een richtlijn, geen verplichting. Bovendien hoefde het niet persé wit te zijn. Toen men erachter kwam dat het een richtlijn was, verdween het grote vlak alras uit een aantal kleurschema's. Zie bijvoorbeeld de recent toegelaten ELL-Vectrons.
De 111 is geen experiment om de zichtbaarheid te vergroten, maar was een van de proefkonijnen om tot een nieuwe huisstijl ipv blauw/beige te komen. Dat is uiteindelijk het oriëntrood geworden.

Anoniem zei

Beste anoniem, opmerking 1 is onjuist, er was een verplichting tot een wit vlak (gevonden op internet):

Artikel 11 van de Regeling keuring spoorvoertuigen luidde tot 1 april 2012:
Art. 11. Spoorvoertuigen voldoen ten behoeve van de zichtbaarheid aan de goedkeuringseisen opgenomen in bijlage 5.

En in die bijlage 5, Zichtbaarheid treinfronten, werden de eisen die golden voor contrastvlakken op spoorvoertuigen wel heel precies omschreven. Een paar passages uit de bijlage:

Kleur
Het kenmerkende kleurvlak moet geel of wit zijn, waarbij geel de voorkeur heeft aangezien deze kleur de beste vertaling is van de functionele eisen detectie, opvallendheid en herkenning.

Afmetingen
Een minimaal aaneengesloten kleurvlak van 1 m2 met minimale verticale afmeting van 0,6 m (geprojecteerd gemeten = loodrecht op de verticaal) is vereist.

Hoogte
Het kenmerkende kleurvlak moet zich tenminste op een hoogte tussen 1,2 en 2,5 m +BS bevinden.

Op spoorvoertuigen die worden ingezet voor de beleving van de spoorweghistorie en die zijn uitgevoerd in de oorspronkelijke kleurstelling, zijn deze keuringseisen niet van toepassing.

Op een gegeven moment is kennelijk het inzicht doorgebroken dat dit allemaal wat veel van het goede was. Op 1 april 2012 is de hele Regeling keuring spoorvoertuigen ingetrokken en is min of meer als vervanging de Regeling indienststelling spoorvoertuigen in werking getreden (aanleiding: verwerken van nieuwe Europese regels in de Nederlandse wetgeving). In de nieuwe regeling staat geen letter meer over contrastvlakken.

Opmerking 2 is juist, het is een lok in proefkleuren, het had niks te maken met witte vlakken. Maar in mijn verhaal kwam dit beter uit.... Hachelijk?

Anoniem zei

Nee, dat is altijd een misverstand geweest. Het was echt een richtlijn en niets anders. Je ziet ook dat er inmiddels volop van wordt afgeweken.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://flic.kr/p/23skQS7 van een locomotief met een front waarover je zelf zegt 'met deze print nooit toestemming gaat krijgen om in Nederland te rijden.' Ja dus!

Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te hebben geleverd aan deze zeer lezenswaardige blog :-)

FRANK103 zei

De regeling keuring spoorvoertuigen stelt eisen aan spoorvoertuigen, dat klinkt weinig vrijblijvend, zoals het woord voorschriften wel doet. Of gaat het om dwingende voorschriften? Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0017710/2007-05-16.
Deze regeling was geldend van 16 mei 2007 tot en met 31 maart 2012. Een van de eisen, in artikel 11, ziet op:
Artikel 11 [Vervallen per 01-04-2012]
Spoorvoertuigen voldoen ten behoeve van de zichtbaarheid aan de goedkeuringseisen opgenomen in bijlage 5.

In artikel 11: (bron: http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet%202009/Regeling_keuring_spoorvoertuigen_Bijlage_1-6_en_8-11_tcm247-197592.pdf).

Bijlage 5, behorende bij artikel 11 van de Regeling keuring spoorvoertuigen
Zichtbaarheid treinfronten
De volgende keuringseisen zijn geldig voor alle locomotieven, treinstellen, stuurstandrijtuigen en bijzondere voertuigen en zijn van toepassing op:
• nieuw materieel;
• bestaand materieel waarvan de kleurstelling wordt aangepast;
• bestaand materieel dat in het kader van groot onderhoud een nieuwe of vernieuwde laklaag krijgt;
• een vervolgserie van een bestaande materieelserie.
Op spoorvoertuigen die worden ingezet voor de beleving van de spoorweghistorie en die zijn uitgevoerd in de oorspronkelijke kleurstelling, zijn deze keuringseisen niet van toepassing.
Kleur:
Het kenmerkende kleurvlak moet geel of wit zijn, waarbij geel de voorkeur heeft aangezien deze kleur de beste vertaling is van de functionele eisen detectie, opvallendheid en herkenning.
De vereiste kleuren geel en wit worden beschreven in ISO 3864 (Safety colours and safety signs) op basis van de CIE-kleurendriehoek (zie figuur 1). Tabel 1 geeft de specifieke eisen voor de twee vereiste kleursoorten en de luminantiefactor.

Met het vervallen van de regeling keuring spoorvoertuigen per 1 april 2012 zijn ook de eisen vervallen mbt de zichtbaarheid van het treinfront. Er hoeft dus sinds die datum geen wit vlak meer op het treinfront aanwezig te zijn, mijn zwarte Vectron, waarvan je ook een foto gevonden hebt, kan dus wat dat betreft probleemloos op het Nederlandse spoor. Maar ik blijf van mening dat dit in de periode 2007-2012 verplicht was, werd niet voldaan aan de eisen, dan geen toelating!

Marco Luijken zei

Hoi Frank,
Prachtig al deze locomotieven. Je hebt een aardig lokken park, zo bijelkaar.
Er rijden momenteel zoveel soorten en varianten rond, zelfs in Nederland. Waaronder ook hele zwarte lokken.
Zelf rij ik met de 'gewone' rode lok 189, maar sinds kort ook met de witte en zwarte variant. Het blijft bijzonder die verschillende kleuren.

Groeten, Marco

די מריו zei

Mooi verhaal heb je bij deze treinen gezet. Weer wat geleerd. Als ik zo over je logs heen vlieg heb je er al aardig wat.

Love As Always
Di Mario

FRANK103 zei

@Marco: de Duitse variant van de rode 189 staat op de baan, dat is ook de enige 189. Met een sleep kolenbakken erachter. Andere kleurvarianten van de 189 zijn er genoeg in de handel, de marklin loks zijn behoorlijk kostbaar, van de kwaliteit van piko ben ik nog niet zo onder de indruk. Gaaf dat jij de echte bestuurt!

@di mariio: er zijn veel verzamelaars met indrukwekkende aantallen lokomotieven, zo indrukwekkend is mijn verzameling niet. Maar ik ben er erg blij mee!