De NS 1200 is toch een der allermooiste lokomotieven, wie heeft niet in zijn/haar jonge jaren kwijlend gekeken naar een afbeelding van dit onbereikbare kunstwerkje in de catalogus van een modelspoorfabrikant als Märklin of Fleischmann (vooral voor buuf An noem ik hier Fleischmann ook een keer!).
Maar net als de Zwitserse krokodil en de Duitse 103 hing er een prijskaartje aan dit model die er voor zorgde dat hij onbereikbaar was. (Gert: hieronder klein diafragma, hierdoor korte scherptediepte, halverwege wordt de lok al onscherp, het nummer is niet meer leesbaar.
Na verloop van tijd is de lok financieel toch binnen bereik gekomen en zo heb ik mijn exemplaar gescoord op een treinenbeurs in Dortmund (wat je van ver haalt....). (Gert: hieronder groter diafragma, lok is bijna helemaal scherp, nummer op zijkant is leesbaar.
Alleen een lok is ook maar alleen een lok. Er horen wagens achter, rijtuigen!
Voor hfl. 30 (lees: dertig Nederlandse guldens) had ik ooit bij Het Treinenhuis in de Heiligeweg (in Amsterdam) een eerste klas rijtuig gescoord, de tweede klas werd al enige tijd niet meer gemaakt.
Op treinenbeurzen zoals in Houten was de tweede klas, de Märklin 4049 wel te vinden.
Prijs voor zo'n rijtuig varieert van 30 tot 50 euro. En natuurlijk heb ik er door de jaren heen een aantal gekocht voor een complete sleep.
René Lokkie, die er niet wakker van ligt als hij hier genoemd wordt, zal direct roepen dat hij dan nog een rijtuig mist uit deze serie, namelijk het postrijtuig.
Dat klopt, die is veel zeldzamer en daardoor veel duurder. Probleemloos wordt er 80 euro gerekend voor een gaaf exemplaar met OVP (Originele VerPakking). Zondag was ik geheel toevallig en per ongeluk met John, die hier liever toch niet genoemd wordt, op een treinenbeurs in Haarlem beland.
En daar lag een gaaf postrijtuig. Zonder OVP dus fors goedkoper dan de 80 euro van een paar regels terug. Omdat ik niet zo van de impulsieve aankopen ben zijn we tot het einde van de beurs gelopen, hebben nog 1 postrijtuig gezien, beschadigd (lees: intensieve gebruikssporen) en OVP maar dan wel 85 euro.
Toen was het tijd voor een doordachte noodzakelijke aankoop. Omdat de OVP ontbreekt staat het postrijtuig als sinds zondagavond op de baan en draait hij plichtsgetrouw zijn rondjes. (Hieronder: de kenner ziet de verschillen in de dakopbouw tussen 1e/2e klas en het postrijtuig)Tot volle tevredenheid, maar dat spreekt waarschijnlijk voor zich!
Edit: voor Gert de foto's alsnog op photobucket gezet.
8 opmerkingen:
Dankjewel Frank. Bij de patat foto was het overigens een stuk beter zichtbaar. Jammer dat de grotere versies niet werken. In elk geval de twee diafragma foto's niet.
Ik ben geen kenner maar het is iig een Coca-Cola dienblad...
Toch jammer dat die niet geel is, treinen horen geel, vind ik.
Hier rijden rood witte, jammer hoor.
Het blijft inderdaad een mooie loc. die 1200. Ik weet dat wij er thuis ooit ook 1 van Marklin hadden. Volgens mij is het zo dat inmiddels de nieuwe versie van Marklin daar voor in de plaats is gekomen, maar dat weet ik niet zeker. Je foto's zijn trouwens mooi en scherp zeg!
Hoe duur was de loc? Dat wil ik dan ook even lezen...
@Gert: ik heb er nog 2 voor je gemaakt.
@Steffer: dat klopt!
@René: dze treinen zijn nooit geel geweest. Maar ik ga er een heel bericht aan wijden!
@Martin: Märklin heeft inderdaad een nieuwe versie uitgebracht, in berlijnsblauw, geelgrijs en nu ook ACTS kleuren. Deze nieuwe versie kost 330 euro (op dit moment in de aanbieding rond de 199 euro) en een oude versie kost ongeveer 100 euro. Ik ben voor de oude versie gegaan.
@Brillie: precies weet ik het niet meer, maar het was ongeveer 100 euro. Ik heb de geelgrijze ook, en die was ook ongeveer 100 euro.
Gefeliciteerd met de bagagerijtuig.
Mooie foto's weer.
@René: bedankt, ik ben er ook erg blij mee!
Een reactie posten